lördag 21 juli 2012

Stop the mind chatting

Var och en av oss har alla möjligheter framför våra fötter. Nu blir några provocerade och säger att de inte har samma förutsättningar som alla andra. Men det vill jag hävda inte är sant. Vi kan alla uppfylla våra innersta önskningar.

För att känna att allt är möjligt behöver vi först och främst förflytta oss från att utföra våra handlingar utifrån vad andra tror, tycker och förväntar sig, till att utföra handlingar som inte strider emot vårt sanna jag. Att sluta att jämföra oss med andra. Att hitta ro och våga lyssna till den inre rösten. Att sluta vara orolig för vad andra ska tycka, sluta agera i rädsla för andras reaktioner. Låta det passera. Att lita på och lyssna till den som känner dig allra bäst. Du själv. Och våga hålla fast vid det.

Ett simpelt vardagsexempel. Hur många gånger har man inte tagit en portion mat, eller en bulle till, bara för att någon har stått där och lagat och bakat åt oss och ojar sig över att man inte äter tillräckligt? Fast du egentligen inte vill, tar du en bulle till. Du kan säkert hitta andra val du gjort i ditt liv, kanske viktiga val, som studier, arbetsmöjligheter eller stannat i ett förhållande, när du egentligen velat något annat. Din rädsla för andras reaktioner har styrt.

Man kanske känner att man inte ens säkert vet vad man vill. Man vill bara inte detta. Man vet inte, för man har inte haft tid för sig själv. Jag menar på allvar själv, i ensamhet och tystnad, för att låta tankarna landa. De inre tankarna, direkt från kärnan.

På yogan pratar man ofta om "to stop the mind chatting". Jag tycker det är ganska beskrivande. För visst är det så, när man är tyst, tränar, går på promenad, står och diskar, håller på att somna, så sätter det igång. The mind chatting. Vardagstankarna flyger kors och tvärs. Saker man glömt poppar upp och hjärtat slår ett extra slag. Man gör listor i huvudet på saker man måste göra senare, jäklar det är så MYCKET! Stresspåslag. En konflikt maler i bakhuvudet. Något någon har sagt suger all din energi. Oron för den där stora räkningen som kommer nästa månad. Hur ska man egentligen fixa den?

Visst man behöver bearbeta och sortera tankarna ibland, men man behöver också ro och stillhet i sinnet. Det skapar ett nytt utrymme.

En sätt att tänka, som har funkat för mig, är att vid vissa tillfällen varje dag, t.ex. när jag yogar, tränar, eller ska sova, bestämt mig för att öva på att inte plocka upp några tankar, alltså inte spinna vidare på lösningar, planer och oro. Visst de poppar upp, men jag försöker bara låta dem glida förbi, passera över axeln. I början hade jag papper och penna vid sängen, för jag var orolig att jag skulle glömma viktiga saker. Sen märkte jag att de kommer tillbaka, jag behöver inte plocka upp tankarna varje gång de pockar på uppmärksamhet.

När man får ro i sinnet öppnas väldigt spännande dörrar.

Sen kommer givetvis perioder då något händer som rör till i grytan, som rubbar våra cirklar, som jag skrev om igår. Då jäklar får man plocka fram hela verktygslådan igen. Och säga till tankarna på skarpen! Kanske är det just för att vi ska förhålla oss ödmjuka.

High on life - without greed.

Sitt sanna jag, är ju inte samma sak som sitt ego. Egot är din fasad, den roll du spelar. Den som vill bli omtyckt av andra, den som vill få godkänt av omgivningen innan den agerar. Vi har alla mer eller mindre av den varan. Ju mindre, desto närmare alla möjligheter. 

För ju närmare vi kommer vårt sanna jag, vår kärna, ju mindre betydelse har andra människors tyckande. Du blir immun mot kritik. Rädslan och oron dunstar. Det är så många hinder som bara poff, försvinner. Och då brukar möjligheterna öppna sig och energin ökar. Det blir en positiv spiral.

Jag känner att jag har slarvat lite med yogan den senaste tiden, så nu går jag ner till sjön och rullar ut yogamattan och låter tankarna glida över axeln.


Dagens låt blir Adeles Chasing Pavements, om just våndan att stanna kvar i något, som man innerst inne vet är fruktlöst, eller gå vidare. Adele är en fantastisk låtskrivare.

Adele – Chasing Pavements (album)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar