tisdag 17 juli 2012

Check på behoven

Idag går det bra att stödja på foten. Den är blå och svullen, gör ont när jag rör den i sidled. Men jag klagar INTE. Det kunde varit värre. Jag kan gå på den. Så lite storslagna naturupplevelser (stort behov, chek!) på det tillsammans med goda vänner och givande samtal (stora behov, dubbelcheck!). En bastu, styrketräning (stort behov, check) och aningen sol. Så är det ganska gött att leva. OK, jag har brottats mentalt med att det har regnat på tok för mycket hittills i sommar. Mitt väsen kräver sol. Ganska mycket sol (megabehov, inte helt check...). Men släng hit någon timme här och där så jag kan tanka lite mot min bara hud, så okejra!
Säfsen by summer.
Denna lilla pärla till skidort som även är vacker och mångfacetterad på sommaren. Ett väldigt välskött koncept, som jag borde nämnt bland andra goda exempel i inlägget om väl genomtänkta varumärken. Det blev en utflykt hit idag. 
Sedan fick foten vila! Och jag fick min dos av närhet till vatten (stort behov, check!)
Och mitt väsen, själen och huden fick sitt en liten stund. Delcheck!
Magisk solnedgång, som så ofta. Jag tröttnar inte.
Jag mår alltid lika bra av att drunkna i den (check!).
Ingen bäver idag, men vi såg faktiskt både bäver och lom igår!
Intressant det där. Att ha check på behoven. Jag har som en lista med mina behov som rullar som en film innanför ögonlocken. Måste ticka av. Måste ha check på behoven. Annars, om jag inte har check på behoven, är det som ett gäng myror letar sig in i kroppen. Först ligger de lite obehagligt som en klump i mellangärdet och tar sats. Känns allmänt olustigt, men sen, om det går för lång tid, om listan rullar utan att få gehör. Inget check. Ja, då börjar myrorna springa runt i kroppen. Obehagligt. Gäller att ha check på behoven!

Ibland känner man myrorna, men kan inte sätta fingret på vad man saknar. Det gäller att stanna upp ibland och fundera över listan. Sin egen lista. Ibland kanske man har undertryckt sina behov. Andras kanske har gått före. Man upptäcker att man inte har givit sig själv det man behöver. Man har inte stått på sig. Inte prioriterat. När man kommer på det är det hög tid till nya prioriteringar. För dem där i vår närhet, de får ut så mycket mer av oss om vi har check på behoven. Och myror ska vara i skogen. Ingen annanstans.

Dagens låt blir en gammal Le Marc om just solen, jag håller med, det är i solen man ska gå. Både bildligt och bokstavligt. Stort behov av bra tänkvärda texter med lite djup och mörker, tackar Peter Le Marc för att han ofta ser till att jag får check på det behovet! Nu bingen (sömnbehovet är inte så stort, litet check). 

3 kommentarer:

  1. Mia, vad länge sedan jag såg dig. Tiden går ju hur fort som helst..... Mina "små" är nu 19 och 20. Gurra skall plugga på KTH till hösten o Asta har varit i Afrika i 4 veckor och jobbat med "the big five". Till höste läser hon kriminologi, sen Bali för surf.... Ler när jag läser din blogg. Du skriver fantastiskt! Kommer fortsätta läsa. Krama familjen, Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nilla! Roligt att höra ifrån dig! Och vad jättekul att du gillar det jag skriver om. Ja, verkligen länge sedan! Jag träffade Asta några gånger i gympasalen i våras. Tiden går vansinnigt fort. Det är ett ämne i sig att skriva om. Hoppas du har en härlig sommar!
      Kram Mia

      Radera
  2. Ja, vad kul att du svarade! Hoppas du också har en underbar sommar. Ja jag gillar verkligen ditt sätt att behandla vårt, annars ganska torftiga, språk. Kram Nilla

    SvaraRadera