lördag 28 juli 2012

Kejsarens nya OS-kläder?

Med risk för att inte bli jättepoppis, då jag har många vänner i England, så undrar jag ändå. Inte fasiken var OS-invigningen spektakulär? Jag kände inte mycket WOW. Jag menar, som jag har väntat och längtat. OS är ju en höjdpunkt. Dags att boosta lite nya coola minnen som man ska minnas resten av livet tänkte jag, full av förväntan. London har chansen att visa världen hur man tänjer på gränserna, gör det omöjliga möjligt, ge oss nya minnen att lägga till sånt som impat på oss tidigare. Raketmannen som landade mitt i arenan med jet-ståle i Los Angeles 1984, Micha-björnen i olika skepnad som publiken skapade med färgade plattor i OS 1980, Kathy Freeman som tände elden som en grön (men cool och älskad) mupp i ett brinnande hav i Sidney 2000. Där låg jag, med den perfekta bilden. London - give it to me!

Slå honom om ni kan...

Jaha, vad händer då? En inrikespolitisk, historisk musikal. (Utropstecken! Frågetecken?) Industriella revolutionen, kvinnlig rösträtt, fackföreningar och sjukvård... Alla ska med! Även dåliga koreografer och ljussättarlärlingar får vara med. Sen var det så många klipp mellan förinspelad film och arena, att det som skedde live tappade effekt. Jo, det var nog just effekter som saknades. På många plan.

Så kändes det som om alla höll andan. Väntade på att någon skulle säga... men ursäkta, det här var väl inte jättebra, var det? Är det inte ganska rörigt och medelmåttigt? Men istället så letade man snabbt upp "det bästa", vilket man enades om var att se drottningen, varandes sig själv, tillsammans med James Bond. Men om de åtminstone hade kunnat landa med sina fallskärmar mitt i arenan. Och om de åtminstone hade fått drottningen att göra ett äkta tandemhopp eller nåt. Jag menar, DÄR tändes ett litet hopp hos mig. Men nehä, inte det heller. Mesigt!
Hoppa då. Hoppa!
Ok, nu är du inte så positiv hörru! Nej, jag vet, men jag har ju lite krav också. Självklart var det mycket som var bra. Bäst tycker jag nog att Rowan Atkinson var. Det var i alla fall riktigt roligt.

Fem humortofsar av fem möjliga.
Sen försökte jag hålla mig vaken till Sverige skulle marchera in på arenan. Såg den ena erbarmeliga outfiten efter den andra. Jag minns att jag var vaken när länder på S började marchera in. Antagligen fick det mig att slappna av. NU, nu kommer de snart! Och så plötsligt bara liksom blinkade jag till och gosade in mig i kudden lite grann. Och så var det plötsligt UGANDA som marcherade in! Men hallå! Hur kan jag somna? Fast jag har sett de bleka seglings-want-to-be-kläderna som Sverige hade och nej, ledsen, inte imponerad. Har även sett förbudskaptenen för damernas fotbollslandslag idag i rutig kortärmad skjorta. Varken sexig, cool, sportig eller respektingivande. Mer husvagnssemester, jag-tar-på-snyggsjkortan-ikväll... och vattenkammar mig lite grann.

Coolast kläder? Det måste bli Jamaica. Coola idrottare också. Ingen Jantelag som dammar på dem inte. Och kläderna har små budskap ur Bob Marleys texter insydda i fodret för att boosta utövarna mentalt. Hey, now we're talking! Det är liksom lite det jag menar...

Usain Bolt. Coolaste killen med stor personlighet!
Jag tycker man ska våga vara lite coolare, lite mer spektakulär, lite djupare, lite on the edge, lite extra allt och overkill när det handlar om OS. Passa på att våga tänja lite mer på gränserna. Göra avtryck, skapa minnen, fixa bra PR. Inte mellanmjölk. Inte husvagnssemester.

Jag förstår precis vad den kommunikativa strategin med ceremonin var. Att ena britterna. Och det tror jag man lyckades med ganska bra. De verkar lyriska och stolta. Så då är det givetvis check på uppnådd effekt för dem. Men coolt, spektakulärt, on the edge, starka idrottsminnen? No, sorry. Inte för mig.
Gräs. Jag kommer minnas gräs.
Dagens låt... Så här tänker jag. Om nu ALLA fick vara med. Var var då Englands genom tiderna bästa band? Dem hade jag velat ha med! Simon le Bon, som dessutom varit så bra på att segla. Alltså, jag bara undrar. Och nästa gång det är OS-invigning är det i Rio, och DET förväntar jag mig blir en helt annan historia!

Duran Duran – Rio

Så. Färdiggnällt. Låter det inte påverka minuskontot.

(Fast det var ju lite synd på 350 MSEK. Kunde fått bättre effekt på den PR-investeringen.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar