söndag 22 juli 2012

Är det ok att lyxa till det?

När jag var klar med mitt yogapass igår kom familjen ner till sjön. Jag blev påmind om att det var Johanna-dagen. En dag då vi brukar ha jordgubbstårta, eftersom både jag och Stora B heter Johanna. Men P hade slagit på stort och kom med jordgubbar och Moët. Det känns ju helt rätt. Alltså, Moët känns ju alltid helt rätt. Fast då slår något slags orosmoln ändå upp i bakhuvudet. Är det ok att njuta av lyx, glam och flärd, när man försöker vara nära sin kärna, vara ödmjuk och yogiskt buddistisk? Står inte det i kontrast till Moët, Tom Dixon-lampor och designer jeans? Att glida fram i en cab i Marbella någon gång ibland eller välja Oberoi, om man har möjlighet, när man är i Indien. Sånt som jag ju också gillar... Inte jämt, men ibland, när jag vill lyxa till det.

Då söker egot stöd hos andra likasinnade för att få sitt ok. Jag menar, Steve Jobs var ju buddist.  Faktiskt så behöver man bara höja blicken en aning i entreprenörsvärlden, så är var och varannan förebild mer eller mindre buddist. Det finns nog många svar på varför det är så, men i huvudsak grundar det sig nog, tror jag, på den här positiva spiralen jag pratade om igår. När man har kontakt med kärnan öppnar sig alla möjligheter, och det är ju bra när man är entreprenör, och rätt nyttjat med äkta passion, når man framgång. När man ödmjukt når framgång, vill man bidra och ge tillbaka. Så det är inte så konstigt att det finns ett helt nätverk som just kallar sig business buddister. Ja, inte minst de där moderna gurusarna. Ni vet, hela högen av indier som åkt till USA och som nu förser oss med böcker av klokskap och fyller föreläsningssalarna till bredden och tar 3000 kr biljetten. Starka businesskoncept, men skulle så klart inte ha någon framgång om det de sa inte gick rakt in i hjärtat på många och fungerade. Jag kan inte annat än beundra dem som lyckas kombinera goda gärningar, de som bidrar till en bättre värld, i stort och smått, med bra business. Jag själv är ju inte på långa vägar på samma level som dessa, mina förebilder, jag är bara i början av VÄGEN. Både som entreprenör och business buddist. Men bara det gör ju saken spännande och mig förväntansfull.

Jag lånar ett längre citat av en av de moderna gurusarna, Deepak Chopra: "Framgång i livet kan definieras som den fortsatta expansionen av lycka och det gradvisa uppfyllandet av värdiga mål. Det finns många uttryck av framgång. Materiellt välstånd är bara en av komponenterna. Dessutom är framgång en resa, inte ett mål. Materiellt överflöd, i alla sina former, råkar vara en av de saker som gör resan roligare. (Där kom den, tack Deepak.) Men framgång innefattar också god hälsa, livsenergi och entusiasm, utvecklande relationer, skaparfrihet, psykisk och känslomässig stabilitet, en känsla av välmående och sinnesfrid."

Deepak säger att det är ok med lite materialistiskt överflöd.
Det gör vägen roligare, säger han. Tack Deepak,
då ska jag försöka njuta fullt ut.

Jag återupprepar gårdagens statement: High on life - without greed. Hmm, det kanske kan bli mitt nya mantra.

Dagens låt. Good Times med Chic. Ganska galet bra text. Med både lite djup och glamour och party. Att de dessutom producerat musik på skivbolaget Buddah Records är ju en passande detalj, som jag just upptäckte.

Chic – Good Times

Texten:
http://www.metrolyrics.com/good-times-lyrics-chic.html

1 kommentar: