onsdag 19 september 2012

Svårprioriterad glädje

Glädje. Sanna pratade i söndags om vikten av att bejaka det som gör en glad. Det man tycker är riktigt roligt att göra. Hur starkt det faktiskt påverkar vårt välbefinnande. Starkare än vi kanske anar.

Första steget är ju att identifiera vad man blir glad av att göra. Det finns ju många plan och bottnar i det. Men jag tror det funkar att vara ganska avskalad. Jag blir glad av att dansa, rida, dyka, åka skidor, träna och testa nya grejor och lära mig nya saker, träffa kompisar som får mig att skratta och där jag kan vara mig själv hela vägen, att gå på musikaler och konserter, lite glitter och galm, med mera, med mera.

Sen kan man ju vara lite mer preto så klart. Det är en enorm glädje att se andra utvecklas, att vara med sina barn, att ge, att bidra, att dela. Att ta emot och ge kärlek utan filter. Allt detta ser jag som en djupare och mer utvecklande glädje. Fast hemligheten i den sunda glädjen är att OCKSÅ bejaka de koncentrerat roliga avskalade sakerna. Det DU älskar att göra för dig själv, som gör DIG glad. Och det är ju dessa saker som är svåra att få till och prioritera. Fast de egentligen är ganska enkelt.

Vad är det då som gör att vi lätt och ofta prioriterar bort det som vi tycker är så roligt? För mig har det ibland varit känslan att jag inte kan "unna mig" rent roliga saker när det finns annat viktigare, som jag borde göra. Vissa kanske slutar att göra det där roliga när man får barn. Varför vet jag inte. Är det någon slags vuxenpoäng man försöker samla? Eller så blir det bara allt mer sällan. Livet kommer emellan och plötsligt har det gått år.

Sanna bad oss skriva en lista. Lista det som gör oss glada. Gör det du med! Jag kom på att min "Saker-man-inte-får-glömma-bara-för-att-man-är-mamma-lista" som ligger i min högerspalt här på bloggen är på ett sätt en sån lista. För så är det ju kanske, vissa saker faller lätt i "glömska" när man blir förälder.
Att faktiskt fatta papper och penna, eller datorn, och skriva ner vad som gör en glad, gör att man sätter igång processer, börjar fundera på vad man tycker är kul. Kanske hade man faktiskt glömt något?

Steg två blir sedan att fundera på hur man kan få till lite mer glädje i praktiken i sitt liv. Dvs hur ska man prioritera in listan i vardagen? Sätt en intention. And do it! Jo, det kan du visst. Jo, det ska du visst prioritera. Jo, det är du visst värd. Punkt.

FÖR ATT, du kommer bli gladare, vilket kommer ge dig energi, vilket stärker dig, du kommer vara lättare i sinnet, tänka klarare och känna dig mer tillfreds. Då blir du också en bättre och mer uppskattad förälder, medarbetare, partner, you name it. Det är viktigt för hur du mår. Viktigt för din hälsa. Jag tror att det är lätt men farligt att undertrycka det här behovet. För jag skulle vilja säga att det är ett behov. Vi behöver tillföra avskalad glädje för att må bra. Om du inte får det dör en del av dig själv och du är inte längre den du en gång var.

Jaha, du tror och oroar dig för att någon kommer missunna dig det här? Hmmm, kan det i så fall vara så att den som du tror kommer missunna dig egentid för roligheter, själv är i stort behov av roligheter? Kanske han eller hon också behöver göra en lista?

Själv har jag av någon anledning känt ett extra stort behov av roligheter den här hösten och bokat in och tagit alla chanser jag kommit åt för att fylla på förrådet med positiv energi.

Igår, lunch på Berns Asiatiska med en av de roligaste och finaste vännerna,
en av dem som känner mig allra bäst, som jag kan vara mig själv med, som lyssnar och är klok 
och som får mig att skratta. Det gjorde mig väldigt glad!
Vägg i vägg med Berns ligger China teatern. Där går Dirty Dancing.
Den skulle jag vilja se. Den tror jag att jag skulle bli glad av.
På så många sätt. Haha! Inte bokat än. Däremot ser jag fram emot
Jesus Chirst Superstar med Ola Salo ganska snart! Bokat!

Det här mötet gör mig själaglad. Varje gång.
Längtar. Måste prioriteras.

En av de bästa gåvor du kan ge någon är möjligheten för den andra personen att göra det den tycker är roligt! So make someone happy today! And don't forget yourself.

R. Kelly – If I Could Make The World Dance - Album Version with DJ Skit

Ps. Lyssna på HELA spåret. To the end. Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar