torsdag 6 september 2012

Som pärlor på ett band

Robin Sharma, ni vet en av gurusarna, skrev igår på sin Facebook-sida:

It's a mark of wisdom to choose to spend time in those places that inspire and energize you and associate with those people who elevate and uplift you.

Det kan låta så självklart. Men ändå stannar många kvar i miljöer och bland människor som precis är motsatsen. Långsamt dräneras man på energi och den där känslan av lätthet och flow i livet uteblir. Känns kanske till och med ouppnåeligt och orealistiskt.

Det finns många förklaringar till varför man stannar kvar. Skuld gentemot någon annan, kanske sina barn, rädsla att vara ensam, ovissheten för hur framtiden skulle se ut utan den här miljön eller den här personen. Kanske stannar man av gammal vana. Tidsbrist. Brist på energi. Orkar inte ens reflektera.

Nu pratar jag inte bara om den relationen man lever i. Det kan vara gamla vänner. Det kan vara din arbetsplats. Ditt bostadsområde. Dina grannar. Det kan i förlängningen också vara vad du väljer att gå på för event, titta på på TV etc. Ditt liv är ett pärlband av möjligheter, händelser, personer och möten. Vilka pärlor du väljer att trä på ditt band påverkar hur ditt liv utvecklar sig.

För att inte dräneras behöver man göra medvetna val. Man behöver faktiskt våga välja bort sådant som stjäl ens energi. Byta miljö, begränsa umgänget med energitjuvarna. Man behöver också aktivt välja inspirerande miljöer, sammanhang och personer som fyller en med positiv energi. I olika faser i livet behöver man olika pärlor på bandet. Robin Sharma skriver idag:

The most important gift we can give ourselves is the commitment to living our authentic life.

Att inte göra våld på sig själv. Att våga lyssna inåt. Att leva nära kärnan. Vad behöver JAG? Vad behöver DU? Just nu och i förlängningen. I livet. För att må bra. För att vara sann mot dig själv och kunna leva din fulla potential. Utan fasad. I stort och smått.

Jag har satt en intention för den här hösten. Jag ska fylla den med utveckling, inspiration, meningsfullhet och glädje. High on life - without greed.

Välj möten med människor som berör, lyfter och tillför positiv energi.
Släpp garden och låt livet bubbla!

Utveckling - vi står inför en stor utveckling av gymnastikskolan, vi har massor av idéer, vi har anställt nio nya personer, vi startar ett flertal nya kurser, vi kliver in i en ny fas. Vi bubblar av energi. Min egen utveckling - jag har satt en intention att utveckla och vässa mina ledaregenskaper. Söker aktivt efter sammanhang där jag kan finna pärlorna. Pärlor som utvecklar mig, som i förlängningen påverkar min omgivning, mina medarbetare, positivt. Hoppas jag. För att kunna lyssna inåt, vara nära kärnan och våga möta mitt sanna jag med ett öppet hjärta måste jag yoga och träna. En pärla om dagen, har jag lovat mig. (Igår blev det fyra. Kanske lite väl. Jag håller med.)

Yoga är ett verktyg för att hålla kontakt med kärnan och finna svaren.
Ett sätt at balansera sin energi.

Träna är ett verktyg för att känna mig stark och pigg. Jag vet också att
det håller mig friskare och det ger en direkt avkastning i form av tillfredsställelse.

Inspiration - Bara genom att sätta den intentionen, märker jag att jag tar in mina ledarförebilder än mer, lyssnar och analyserar Bill Clintons fantastiska tal från igår. Blir så varm i hjärtat av Pia Sundhages äkthet och engagemang (Hallå, jag har sällan skådat en sån genuin ledarpersonlighet, hoppas Fotbollförbundets pampar fattar det och ger henne total handlingsfrihet. Åhhh, varför måste man tvivla på det?). Längtar och ser fram emot Robin Sharmas föreläsning. Reflekterar över hur jag ska kunna plocka pärlor från dem alla att trä på mitt band. Jag behöver också inspireras av andra entreprenörer. Bokar in inspirerande frukostar, lunchträffar och event med starka personligheter. Att möta andra människor, där man tillför varandra energi, är de vackraste guldpärlorna som leder till framgång och gör vägen tydligare.
She's one of a kind.
Brinnande engagemang, tydlighet, kommunikationsmästarinna,
inga fasader, ingen rädsla, äkta kärlek. Jag låter mig inspireras.

Meningsfullhet - Det har visat sig i undersökningar att den viktigaste faktorn för att man ska uppleva hög livskvalitet är att man upplever att ens liv är meningsfullt. Att man bidrar. Den känslan sköljer ofta över mig. Jag vill bidra än mer. I stort och smått. Att göra medvetna val i vardagen, i bolagsutvecklingen, i familjen, i vänkretsen. Viktiga pärlor att trä på bandet, som jordar, grundar och håller kontakt med kärnan.

Jag måste välja att styra fötterna mot meningsfullhet.
Inte låta dem gå vind för våg och följa med strömmen.

Glädje - Har ett behov just nu att ha roligt och soligt, lite extra roligt. Så därför har jag lovat mig själv att säga ja! Ja, till glättiga mingel, event och fester. Ja, till fler teaterföreställningar, musikaler och konserter. Välja att lägga konferensen i Las Palmas, när man vet att det är sol man behöver i november. Pärlor som glittrar och glimmar, kittlar själen att bubbla.
Ta fram guldskorna och säg JA!


Sätt din intention för hösten. Ge dig själv löften som bejakar dina behov. Välj bort det och dem som stjäl din energi. Det finns inte plats för detta i ditt liv, vi behöver utrymme för det positiva, det som skapar äkthet, som ger lätthet och flow i livet. Det som boostar och inspirerar. Det som kittlar vår själ. Fyll dit band med tunga, vackra, viktiga, glimrande pärlor att binda runt din sinnliga hals.

Fylla mitt band.
Det finns ingen mer passande låt idag. Jag vet att jag har givit er den förr. Men här i Carolina Wallins nakna version. Ha en fantastisk dag älskade vänner!

Carolina Wallin Pérez – Pärlor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar