söndag 30 september 2012

Blev du provocerad nu?

Att provocera. Är inte mitt mål. Jag är dock medveten om ATT det finns de som blir provocerade av mig eller av det jag skriver och säger. Eller rättare sagt - som VÄLJER att bli provocerade. För det är så det funkar.

Upprinnelsen till den här funderingen just idag är att gårdagens inlägg provocerade någon. Hen valde att anmäla länken till inlägget (som jag hade på Facebook) som stötande. Alltså måste hen ha blivit rejält upprörd. (Provocerande att använda hen, eller hur? Jag gillar inte hen, men det passade ju fint här.)

I mötet med en annan människa speglas din egen själ. För mig är det en stor del av själva meningen med livet, det är där man ställer in sin kompass. Det är i det mötet jag lär känna mig själv. Där och då väljer jag om jag vill ha mer av själen jag har framför mig, eller inte. Hur hårt jag vill knyta mina band. Iakttar mina reaktioner och reflekterar över vad det ger, vad jag lär mig, hur det påverkar mig, hur jag utvecklas. Det finns så många intressanta möten, själar, människor att spegla sig i, att få av och ge till. Så många som jag vill ha mer av. När man börjar lyssna och låter dem komma riktigt nära. När man får samtala på djupet. När någon bollar tillbaka på ett intelligent sätt och ger mig något att fundera på. Jag lär mig något i varje möte. Vissa människor kan se rakt in i din själ. Medan andra inte fattar någonting. Välj vilka band du vill knyta.

Sen har jag en massa förebilder och inspiratörer som också är viktiga och fyller mig och hjälper mig med kompassen. Vi är alla delaktiga i varandras samspel. Vi är alla fria att välja vilka själar vi omger oss med och hur hårt vi knyter banden.

Ibland triggas jag också, med åren blir det dock allt mer sällan. Eftersom jag nuförtiden allt oftare känner att jag kan VÄLJA att inte bli provocerad. Jag kan istället fundera på vad det är som får mig att reagera. Sen kan jag välja om jag vill utveckla det eller inte. Jag kan ju också ofta välja bort personer i min omgivning, som jag inte tycker är utvecklande. Som jag tycker är energitjuvar. Som försöker trycka ner mig i leran eller som jag vet kör med back stabbing. Eller så vill jag ta en diskussion, men det kräver ju att jag vågar stå för min egen åsikt och formulerar mig. 

Allt kan ju provocera. Om du väljer att känna så. Det är en spegling av din själ. Av dig själv. Något händer i dig. Något som du kan ställa in kompassen efter. Provocerande. Eller hur?

Nöjd kvinna 40+ som gillar ägg och livet. Enormt provocerande.
För dig?
Dagens fokus var tropisk poolparty med dykning på programmet.

Extremt nöjd flicka 10 år.
Hoppas hon förblir en lika nöjd tjej hela livet och följer sitt hjärta
oavsett andras åsikter och förväntningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar