onsdag 8 augusti 2012

Tid, hur knäcker vi den magiska ekvationen?

Är det inte så? Tid är allt. Vi jagar tid. Dygnet har för få timmar. Vi hinner inte med allt vi vill. Vi måste ständigt prioritera. Ständigt skvalpandes i bakvattnet. Ofta prioriterar vi bort vår egentid. Oss själva. Jobbet, barnen, hemmet, åtaganden i klubben och barnens skolor går före. Allt det som tar av vår energi (nej, inte bara självklart men i stort ger vi mer än vi får). Träning, meditation, vänner, närhet, drömplanering och annat, som är så viktigt för energipåfyllnad hamnar långt ner på listan. Har vi tid över är vi ju ändå så trötta, så soffan blir vårt val. Been there, done that, got the t-shirt.

Dygnet har ju bara 24 timmar. Hur skapar man då mer tid? Och HUR ska man kunna klämma in allt man önskar och vill? Det är jättelätt att hitta ursäkter. "Jamen, så här är det." "Jag har ett betydelsefullt jobb som måste ta så här mycket tid." "Småbarnsåren är så här, det är bara att acceptera, det blir bättre sen." Men det DÄR är ljug! Eller ljug... Det är en bortförklaring. Kanske har man sagt det och befäst det så många gånger att det blivit en "sanning".

Jo, det är förstås så att det rent tekniskt finns 24 timmar. Och visst har vi massor av viktiga "måsten". Men en av nycklarna till mer tid är ju hur vi mår och vilken ork vi har under dessa 24 timmar för att kunna få ut mest av dem och hur vi lyckas njuta av dem där och då. Inte enbart jaga framtid, tänka på nästa semester och härda ut och klara av vardagen. Nu när semestern lider mot sitt slut, kanske de här frågorna pockar på uppmärksamhet.

Var kan vi då köpa oss mer tid? Jag menar, hit med den webbutiken, så plockar jag fram VISA-kortet! Så kände jag förut. Nu har jag hittat ett par nycklar att sätta på knippan.

Energi. Minns ni resonemanget om plus- och minuskontot? Så energitjuvarna känner vi och övar oss på att hantera. Ytterligare en positiv effekt av att ha ett fullt pluskonto är faktiskt att vi får mer tid. Jo, det är sant! När dina batterier är laddade, när du inte har dina tankar på saker som suger negativ energi, när du äter rätt och slipper dippar, som tar din energi (bokstavligt), när du tränar regelbundet, då minskar din trötthet, t o m ditt sömnbehov. Du FÅR ett par timmar varje dygn och de timmar du är vaken är du piggare och har större förmåga att göra goda prioriteringar. Den positiva spiralen är igång.

Låter ju enkelt. Eller?

Jag vet dock alltför väl att det där med prioriteringar är en akilleshäl. Trösklarna kan vara höga. Det är så lätt att känna att allt det där som fyller på energi är någon slags lyx. Något man UNNAR sig. Känner man så är det här den första omprogrammeringen måste ske. In med ny mjukvara 2.0. Träning, vänner, närhet, drömplanering etc etc är INTE något vi unnar oss. Det är livsviktiga behov som du och jag behöver för att må bra, för att kunna ge och älska och vara passionerade i det vi tar oss för, för att njuta av nuet, för att ha fullt på det positiva kontot. Det är vårt viktigaste "måste". Och vår belöning är mer tid.

Jag är så trög! Att jag inte har fattat det här så mycket tidigare. Shit, vad mycket tid jag hade haft, då när jag behövde den. Alltså, missförstå mig rätt, jag har alltid haft ett enormt driv, haft hundra bollar i luften. Späckat schema, fullt engagemang. Men jag missade ju att ladda batterierna. Att fylla på pluskontot. Jag hade inte behövt snudda vi den berömda väggen för drygt 10 år sedan.

Egentligen har jag väl fattat allt det här rent tekniskt för typ sex år sedan, men ÄNDÅ inte haft mina prioriteringar rätt. Ehh, hur svårt kan det vara? Det har alltså tagit mig drygt fem år av full insikt att även lyckas i praktiken. Att erövra nyckel efter nyckel. Som i någon slags livets Fångarna på fortet har jag försökt klura ut vad varje cell går ut på för att erövra nästa nyckel. Fler celler återstår och djupare in kan man gå. Plötsligt när man klurar i en cell, och börjar bli ganska bra på den, så ser man, långt där inne finns det en dörr till. Coolt.

Nu är det 10 månader sedan jag på allvar valde bort socker och stärkelse i alla former.
Jag var skeptisk. Nu är jag övertygad. Det första som hände var att jag fick energi.
Det var tydligt. Inga dippar, soffans dragningskraft försvann, sömnbehovet minskade.
Energin ökade så enormt påtagligt. Jag fick mer tid. Och en nyckel.
Umgänge. Att samspela med andra. Så utvecklas vi. Stort behov.
Den här sommaren har varit en ynnest med många givande vänner. Lycka.
Att dela, en av livets viktigaste nycklar. För mig.
Det fyller på med energi och det är vårt skyddsnät.
Egentid, meditation, kontakt med kärnan, andlighet. När vi lyckas glänta på den dörren.
Då väller energin in. Det är INTE hokus pokus. Det är en sån galet cool upptäckt.
Fetaste nyckeln.


Träning. Den magiska ekvationen. En timme träning ger två timmar energi.
Så sätt ett mål. En halvtimme eller en timme om dagen.
Timmar att disponera på de andra livsnödvändiga behoven. Och så är cirkel igång.
Lovar. Helt sant.
Kanske strategiskt den bästa nyckel att börja med
eftersom den ger så mycket tid att erövra de andra nycklarna.
Satt i bastun igår, efter den där träningen ovan. Spånade lite drömmar.
Just nu drömmer jag om en kajak. Att lägga i här utanför och glida iväg i total tystnad.
Träning, meditation, naturupplevelse i ett.
Små och stora drömmar är mina guldnycklar, det skapar mitt driv och min väg.
Jo förresten, det var en sak till. Du vet uttrycket "Tid är pengar". Det stämmer. Det finns alltså en sak till du kan göra. När du står inför valet tid ELLER pengar. Välj tid ibland.

Idag får ni lyrik på hög nivå. Jocke Berg igen. Brett tolkningsbar. Vi är äldre nu, ge oss en chans. Kanske en chans att göra nya livsval. Stockholm ligger öde och världen håller andan. Hösten är här med andra ord, ett vitt, oskrivet blad. En möjlighet att utforska nya celler. Vi kan lära av varann. Så sant, så sant. Vilken färg har själen egentligen? Jaaa du... Snurra min jord igen. Here we go again. Bring it on.

Kent – Pärlor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar