torsdag 9 augusti 2012

Det är sexigt med driv

Vi kan lära av varann. Jocke Bergs strof om att lära av varann hänger kvar i huvudet från igår. Ja, tänk vad det är viktigt. Det finns inget mer spännande än att dela med intressanta människor. Möta nya människor. Särskilt dem som vågar prata om riktiga grejor, dem som kan sänka garden och lätta på fasaden, bjuda på sig själva och vara sårbara. Det är dem vi vågar öppna oss för. De som öppnar dörrar till vårt inre. Finns det något mer spännande, läskigt och underbart?

Det kan också vara givande att enbart lyssna på dem som vågar. Däri ligger tjusningen av att lyssna på Sommar i P1. Och att man kan lyssna precis när som helst, var som helst, med slutna ögon, fullt fokus.

Jag inspireras, inte helt otippat, av dem som vågat hoppa utan fallskärm. Entreprenörer och visionärer med stort driv som trott på sig själva, sin idé och lyckats. Det är imponerande, inspirerande och sexigt. Tycker jag. Min nya idol den här sommaren heter Petter Stordalen, hotellkungen. Lyssna på honom!

Entreprenörernas rockstar.
Jag är svårimpad. Petter lyckas.

Jag har också i sommar imponerats och inspirerats av Daniel Ek, Spotifys grundare och Yngwie Malmsteen, gitarrgeniet, för deras driv och äkthet och förmåga att förklara hur det är och vad som krävs och modet att gå sin egen väg. No matter what. Emma Wiklund, fd modellen och numera entreprenören, för ganska mycket igenkänning och för hennes välskrivna manus. Hannes Holm, regissören och manusförfattaren, för hans mod att vara så personlig när han berättar om sin uppväxt på Lidingö. Ett annat Lidingö än det förväntade. (Och du Hannes, jag såg upp till dig och tyckte du var hård!) Soran Ismail, komikern, för en sorglig och välberättad påminnelse om hur dåliga vi är i Sverige på att acceptera olikhet.

Men igår lyssnade jag på en ny favorit som gled in på förstaplatsen före Petter. Eller kanske delad första plats. Han kompletterar Petter. Och jag känner starkt. Jag är en både-och-människa. (Återkommer till det.)

Mannen som glider in på guldpositionen heter Björn Lindeblad. Eller Björn Natthik Lindeblad. Handelsstudenten och AGA-koncernens blivande yngste finanschef, som blev skogsmunk i Thailand. Han berättar om the mind chatting, om att hitta kärnan och följa sitt hjärta, om att stanna i sorgen. Om att känna tvivel och då våga finna svaren. Inuti sig själv. Ja ni hajjar, jätteintressant. Lyssna! Men lova en sak. Lyssna hela vägen. Ända till han berättar om livet efter 17 år i celibat. Om att träffa sin soulmate. Och hitta hem. Gåvan när allt känns rätt. Aleph.

Björn Lindeblad beskriver det så bra. Den fantastiska känslan,
när man plötsligt ser saker klarare, hör saker tydligare, känner starkare.
Det finns möten med människor som bokstavligen drar av ett filter
från vår fasad. Som öppnar dörrar till vår själ. DET tycker jag är magiskt.

Det är många sommarpratare som bara fått en kvart av min tid i sommar också. Lämnar dem. Så onödigt att berätta om dem som inte inspirerade mig eller inte lyckades fånga mitt intresse. Men för att fastna i min bok måste man kunna kommunicera väl också.

Däremot är jag väldigt intresserad av om vilka som fångade ditt intresse. Som inspirerade dig. Och varför.

Stor kärlek. And don't worry. It's wasteful.

Jewel – Hands

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar