onsdag 31 oktober 2012

Den nakna mannen

Ok, det är några som ligger på om Colting-rapport. Sen är det några som inte vet vem Jonas Colting är. I korta drag är han helt enkelt Extra Allt och All In. I min värld. Energin ligger utanpå. Han har ett driv som andra inte ens kan föreställa sig. En deffad, vältränad kropp, som han vunnit Ultraman på Hawaii med. Två gånger. Ultraman är alltså ett mega Ironman. Thriathlon snackar vi om. Ultraman består av 10 km simning över öppet hav, 421 km cykel, mest uppför, och avslutas med att springa ett dubbelt Marathon, 84 km.

Men Jonas är så mycket mer än vältränad. Han är välutbildad i träningslära och fysiologi och har övertygat och inspirerat många högpresterande elitidrottare att gå över till Low Carb-kost. Björn Ferry till exempel. För att man presterar bättre, får bättre kroppssammansättning och framför allt, mår bättre, håller sig friskare, ger sig själv mer kvalitetstid och bättre plattform att utgå ifrån.



Förutom att träna. Mycket. Anordnar Jonas tränings-camps, föreläser, skriver böcker, bloggar, inspirerar, engagerar och debatterar. Man kan kanske få för sig att det bara handlar om elit. Men det han gör är faktiskt att få vanligt folk i soffan att inse att det är bara att hoppa ur soffan och sätta igång. Vi kan alla göra ett triathlon eller ett marathon. Människan är gjord för träning. Vi är alla atleter, några är vältränade atleter, andra inte. Ännu. Det är aldrig för sent. Och vinsterna är så många. Han berättar om två av sina idoler. Den italienska nunnan som kör triathlon och efter några års harvande i 70-74-årsklassen, såg fram emot att komma upp i 75-79 år, så hon fick en ny chans att vara bäst igen. Eller indiern, som blev så fascinerad när han såg London Maraton, att han bestämde sig för att börja springa och träna till året därpå. Han sprang sitt första Marathon vid 89 års ålder, peakade vid 94, men fortsatte några år till, plötsligt var han den första 100 åringen som genomförde ett Maraton.

Jag vill i samma andetag säga att ibland kan han säkert upplevas som lite oslipad, och jag menar, blir folk provocerade av mig, så håll i hatten om ni möter den här mannen. Han kallar sin blogg för barnförbjuden. Titeln på hans första bok var "Jag vill ju bara se bra ut naken" (djupt ironiskt, eftersom han menar tvärtom), men han sticker liksom ut hakan. Men lika mycket som han sticker ut hakan är hans funderingar på bloggen nyanserade och djuplodade med ett stort och öppet hjärta. En naken själ med extremdriv och som lever som han lär. Äkta. I like a lot! Här hittar du bloggen.



Under kvällen som pågår mellan 17.30 fram till nästan 22.00, pratar han snabbt, engagerat, entusiastiskt och utan att stå stilla en sekund. Jag tvivlar nästan på att han kan stå stilla. Kvällen är uppdelad i tre delar 1) Livsstil och inspiration 2) Träning 3) Kost. Han trollbinder oss med känslan av att vi alla kan fixa det där. I alla fall bra mycket mer än vi tror. Vi får de mentala tipsen, löpteknik, skratt, dödande av gamla vanor och myter och kost. Massor av matinspiration.

Jag får så schysta aha-upplevelser. Jag fylls av självförtroende. Jag känner påtagligt att jag får verktygen att lyfta mig en nivå till. Addar nya målsättningar. Jag får återkomma till dem. Men igår fick han mig att göra något jag typ aldrig gjort. Drog på mig träningskläderna trots sen kväll (inte unikt), kolmörker, regn, isfläckiga vägar och nollan i luften (där har min gräns gått) och drog en repa. Jag fick ju nya löpartips, måste testa. Skitväder är ett av Coltings bästa motivationstips! Det är de kvällarna man minns. Sant. Och extra tillfredsställelse när man har genomfört. Sant. Check på det.

Nu måste jag ta hand om vårt eget träningläger som pågår den här veckan. Och tänker att jag måste åka på ett av Coltings. Är det någon som ska med?

Ok, det här är inte min favvomusik. Men vilka coola brudar. Såg dem på TV i morse. Stor respekt. I love deras driv. Fast ganska mycket gillar jag musiken ändå. Party!

Icona Pop – I Love It


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar