söndag 14 oktober 2012

9-17 är inget för mig

Känner ofta stor tacksamhet att jag har sån närhet till havet.
Fullkomligen älskar en morgon med sol och båtar.
Att gå till jobbet en lördagsmorgon i den här miljön gör det så lätt!
I helgen var det dags för Lidingö Mässan. Så alltså, alla som minglade på
Millesgården i torsdags morse, flyttade nu in med sina montrar på Elfvik.
Jo, vi är som en stor hääärlig familj. Entreprenörerna på Lidingö.
Skämt å sido, så ja, lite så är det. Och det gillar vi. (Eller jag i alla fall. )
Vi är ofta varandras bollplank. Värdefulla sådana.
Jens Spendrup håller  öppningstal på mässan. Han säger bland annat:
– Den stora faran för Sverige är att det skapas allt färre nya jobb i företagen. Politikerna talar hela tiden om behovet av utbildning av olika slag, men de talar aldrig om att det behöver startas nya företag. Näringslivet är som kretsloppet i naturen. Det börjar som en liten planta. Sedan växer det och blir större och stabilare men vartefter så når man krönet. Och då kommer nya plantor som tar vid när de gamla börjar bli trötta. Det måste hela tiden fyllas på med nya företag och nya idéer. Vi måste hitta fler som vågar vara företagare. Som vågar prova sina drömmar och idéer på riktigt. Regeringen pratar om att man ska vara anställningsbar, men någonstans ska de anställningsbara också bli anställda. Vi behöver fler som vågar.
Vet ni om en sak? 2/3 av alla svenskar har någon gång funderat på, drömt om, velat, starta företag.
Bara 4 % gör det. Kom igen! Gör det du också, om du drömmer om det.
Lidingö Gymnastikskola - mer än barngymnastik! var vårt budskap.
Vi kommunicerar våra kurser i yoga, pilates, hjärt-lung-räddning
och dykning och får stort gensvar.  Och vilken kärleksboost av feedback från kunder.
Jag är överväldigad och stolt över mina medarbetare.
Bästa kompetensen i montern i form av vår kontorschef, Johanna, och en av
våra huvudledare, Rebecca.
Prova-på-bana på scenen hade vi fyra gånger under helgen.
Här övar en liten mässbesökare på att sortera och kasta.
Goodie-bag till alla barn, som hjälpte oss att visa vad vi gör på våra barnkurser!
Lilla D hjälper till i montern!
En dröm går i uppfyllelse.
Lilla D och Stora B får flyga en liten tur över skärgården.
Mycket kul man kan göra på en mässa.
(Själv var jag 26 år och låg skadad och vindpinad på en otillgänglig
alptopp i Frankrike när jag fick flyga helikopter första gången...)

Jag har även hunnit med att hålla i ledarutbildning tillsammans med Johanna i helgen.
Mina engagerade medarbetare, sen fredagskväll på kontoret.
Föreläsning om våra värderingar, diskussioner och
administration inför nya kursstarter nästa vecka. Och mycket sushi!
Dream Team.
Fortsatt utbildning söndag kväll. Här går vi igenom vilken pedagogik och metodik
man bäst väljer när man instruerar femåringar i regellekar.

Vi finslipar voltteknik och diskuterar passning.
Så. Nu är vi redo för ny kursstart imorgon. Bring it on!
En lång och lyckad helg till enda. Att vara entreprenör är sannerligen inget 9-17-jobb. Men det bästa jobb jag kan tänka mig. Imorgon är det nystart och även en nyanställning som börjar på kontoret i morgon bitti! På kvällen ska jag träna tre gymnastikgrupper. God natt från en mycket stolt arbetsgivare! Stolt över sina medarbetare. Och stolt över mig själv. Är det också provocerande?

Softar av kvällen med Jack Johnson. Tänker att bygga företag gör man together med medarbetarna och med massor av passion. Man måste älska det man gör. 

Jack Johnson – Better Together

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar