torsdag 11 oktober 2012

Ett uns av fukt - check.

Rapport från det professionella fasadminglet.

Min frukostdate.
Jaha, ja, jo, jag fick dela honom med alla entreprenörer på ön.
Men vilken själ! Läskpappret stod redo för Malik Bendjelloul.
Sippade kaffe, mumsade ostrullar och lyssnade.
Absolut check på ett uns av fukt.

Malik berättade fängslande om sitt livs projekt. Att göra dokumentärfilm om den, i Sydafrika, legendariske sångaren Rodriguez från USA. Han blev en ikon under apartheidrörelsen genom sina två album han givit ut i början av 70-talet. Än idag mer känd än Elvis Presley. Rodriguez själv levde helt ovetandes om detta på andra sidan Atlanten. Efter att inte ha fått "det stora genombrottet" i USA med de två albumen gav han upp. Dödade sin dröm. Begravde den långt in i garderoben. Och jobbade som rivningsarbetare. Som ni förstår. Ungefär här får jag stort knip i hjärtat.

Ett australiensiskt skivbolag köpte rättigheterna till albumen i mitten av 70-talet, då alla ex tagit slut. De sålde platina i Sydafrika. Den stora succén nådde aldrig Rodriguez. Man försökte spåra honom, men då rykten om hans dramatiska död spreds, trodde man på dessa, och ingen försökte längre ta reda på vad som hänt Rodriguez. Förrän två fans tyckte att det var märkligt att det fanns flera olika storys om hans "död" och började nysta i det hela. Det är den här spännande resan som det svenska filmteamet har dokumenterat. Hur man sedan hittade Rodriguez. Tog med honom till Sydafrika. Där han fick möta sina fans. En första konsert. Mötet mellan 5000 själar som aldrig kunnat drömma om att den man, vars musik betytt så mycket, plötsligt stod framför dem och mannen, som gav upp sin musikkarriär och jobbat som rivningsarbetare i alla år, som inte förrän i det ögonblicket han möter de 5000 själarna, inser att han är älskad av ett helt land. Det är ok, nu får man gråta.
Rodriguez gav ut albumen Cold Fact 1970 och Coming from Reality 1971.
Jag vet att flera av mina entreprenörkollegor tog tunnelbanan direkt till hufvudstaden och satte sig i biosalongen redan idag. Jag lovar, jag ska se den här filmen. 

Filmen heter alltså Searching For Sugar Man.

Malik berättade, med fötterna på jorden, om sin resa att vara entreprenör
och projektledare för filmprojektet, som var sååå nära att inte nå sitt mål.
Hur han vände på kronorna, fick lära sig en rad nya färdigheter, som han
inte hade råd att ta in underkonsulter och experter inom (så är det att vara entreprenör)
och hur han slutligen baxade projektet i hamn. Efter att inte haft lön de tre sista åren.
Men belöningen kom.
Jag kan inte rabbla alla priser filmen har fått, försäljningssuccé i land efter land.
Jag känner mig ganska säker på vem som sommarpratar i nästa Sommar i P1.

Sydafrikanerna hade rätt. Hela tiden. Fyra på Billboardlistan just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar