fredag 5 oktober 2012

Det stora kost-inlägget

Frågorna hopar sig från er. Ni är nyfikna och vill veta mer. Själv har jag tvärtom varit lite rädd att jag låter som värsta LCHF-missionären. Och ja, jag är ju som frälst, eller låt oss kalla det övertygad och överbevisad. Men framför allt: jag MÅR SÅ BRA! Ni som undrar är ju själva bl a kostintresserade, matbloggare, läkare och träningsfreakar. Det gör mig glad.

Vad äter jag, vad äter jag inte, vilka effekter ger det? Undrar ni.

Ok, det jag nu skriver är mina egna upplevda effekter och sådan kunskap jag läst mig till och tagit in på föreläsningar etc. Jag utger mig INTE för att vara någon slags expert. Jag är inte slav under just begreppet LCHF, jag har lyssnat på många som förespråkar hälsosam mat och självläkande kost, men i princip är det ju LCHF, dock har Sanna Ehdin pratat om kost för självläkning, långt innan LCHF var ett begrepp. Och varken Sanna, eller jag, förespråkar galet mycket fett. Det handlar mer om ett holistiskt tänk runt hälsa, där kosten så klart är en stor och viktig faktor. Kanske plattformen för att vi ska ha energi att ta tag i alla andra delar som får oss att må bra.

Det man undviker i LCHF är socker och stärkelserik mat. T.ex. sädesslag, potatis, ris, majs, rotfrukter, frukt och, så klart, socker. Det finns kolhydrater i andra grönsaker, och dessa äter man normalt av. Och ja, man ökar på fettet, det naturliga fettet. Kroppen behöver fett, kroppen mår bra av fett, och när man drar av på kolhydrater som bränsle, behöver man öka det andra bränslet, fettet. Protein äter man som vanligt, men tränar du mycket bör du, som alltid, tillföra mer protein.

Det handlar alltså om naturlig, bra, färsk, riktig, äkta vällagad mat. Fisk, kött, grönsaker och mjölkprodukter, nötter, ägg etc. Inget hokus pokus, inget att vara skeptisk till. Skeptisk till vad då? Att inte äta pannkaka?

Jag vill börja med fördelarna med att skippa carbsen. 

Först måste man ha den enkla kemin och biologin klar för sig. Grundskolan. Kolhydrater är bundet socker, samlingsnamnet för socker, stärkelse och kostfibrer. När kolhydrater spjälkas i kroppen blir det rent socker och blodsockret går upp, insulinproduktionen går igång. 

Höjd energi
När jag skippade carbsen blev jag ganska direkt mycket piggare, det är en avgörande skillnad på vilken energi jag har nu, mot förr. Till att börja med vaknar jag pigg. Tidigt. Förr var jag alltid ett trött vrak på morgonen. Tidigare fick jag ofta värsta eftermiddagsdippen, trött, trött. Händer aldrig nu. Jag är full av energi alla vakna timmar. Somnar inte framför tvn. Det betyder att jag har fått fler timmar på dygnet och att jag kan nyttja dem bättre. Det gör att jag kan vässa min prestationsförmåga, på alla plan, i alla mina roller. Man blir lite vassare helt enkelt.

Jämt blodsocker
Energin hänger så klart ihop med att man slipper stora boldsockersvängningar. Ett blodsocker som åker bergochdalbana, tär på kroppen. Både på de inre organen, men också på ditt humör, din koncentration, ditt sug efter mer socker. När blodsockret är i tårna blir du kanske lite mat-arg? HUNGRIG, mat NU, tack! På LCHF håller man sig mätt längre, har ett jämnare blodsocker och suget och hungerkänslorna försvinner. Du får det lättare att vara mer balanserad, både i kropp och sinne.

Beroendet
Ja, det är faktiskt så att socker är vår vanligaste drog. (Moohaaahh, nu kanske du blir skeptisk?) Det stimulerar faktiskt samma belöningscenter i hjärnan som amfetamin och alkohol. (Nisse Simonson, är jättebra på att förklara detta, länk nedan.) Helt sant. Många, många av oss är sockerberoende. Det är därför du kan döda för en macka. Eller inte kan motstå chokladkakan, eller inte kan tänka dig att leva utan smågodis. I know. Jag har varit där. Jag kunde gå som i trans till kylen på kvällen och bre en, två, ja, varför inte tre mackor, till kvällstet. Sugen! Nu är jag mätt och nöjd, och behöver inte ignorera något sug. Jag är nöjd på riktigt. Det är en befrielse. Någon slags oro i kroppen som släpper. Vilket gör att jag fått bättre fokus, som en bonus.

Det inflammatoriska sambandet
Mycket visar på att kolhydraterna, eller kanske framför allt vete och socker, har ett samband med inflammationer i kroppen. Det har också visat sig att de som skippar kolhydraterna både blir av med långvariga inflammationer och infektioner, men också upplever att de får färre infektioner och, när de väl blir infekterade, upplever det mildare. Detta skriver jag under på! Jag hade inflammationer i leder och muskler, jag åkte på streptokockinfektioner på löpande band, blev aldrig riktigt frisk. Lite småskavanker. Alltid. Träningsavbrott på träningsavbrott. Jag blev av med stelhet på morgonen, jag blev av med huvudvärk och inflammationer i muskler och senfästen. Och jag har varit betydligt friskare det här året än tidigare. Alltså även innan jag var så himla sjuk förra året i denguefeber.

Träningsfördelar
Genom att inte bli sjuk eller få muskelinflammationer, har jag kunnat träna utan uppehåll i ett helt år. Det är unikt. Och när man får göra det, är det lättare och roligare och träna. Då kommer också resultaten. Det blir en positiv spiral. Men jag har även märkt att jag har byggt muskler på ett helt annat sätt. Jag får inte mjölksyra lika tidigt. Jag är mer uthållig och min kondition har förbättrats. Jag återhämtar mig på ett sätt som jag aldrig gjort tidigare. Jag tränar varierat, styrketräning, spinning, yoga, pilates etc. Allt fler högpresterande idrottare går över till LCHF. Man talar om "den naturliga dopingen".

Viktnedgång
En biverkning blev att jag tappade i vikt. Skämt å sido, jag ville gärna gå ner några kilo, men det var inte mitt primära syfte när jag la om kosten. Det tog tre månader innan det hände något på vågen över huvudtaget. Gissar att det tog så lång tid för min kropp att ställa om. Eller att jag faktiskt fick i mig kolhydrater... trots allt. För i början tillät jag mig att äta t.ex. ett par Fin Crisp till teet på kvällen t.ex. Men sen tappade jag de där önskade kilona ganska lätt, det tog ytterligare 3 månader.

Hur funkar det?
På protein och fett blir du mättare och håller dig mättare längre. Du har en jämnare blodsockernivå och blir inte dödshungrig plötsligt. Se till att ha bra råvaror hemma, mjölkprodukter med naturlig fetthalt. Ät till du är mätt, och jag lovar, suget försvinner och plötsligt märker du förändringen. Du kan äta gott och äta dig mätt och mår så mycket bättre. Vad är haken? Undrar du. Det finns en massa missförstånd att ta död på. Vet inte om jag sak ta det just nu, det blir ett annat inlägg.

Vad äter man?
Frukost: Ägg och bacon, tomater och kaffe eller turkisk yoghurt med min egen LCHF-müsli. Eller kokta ägg och fröbrödsmacka.
Till lunch och middag är det inget konstigt. Kött, fisk, skaldjur och grönsaker, gärna med goda såser. Använd inte lättprodukter, eller sådana som heter matlagning- eller mellan-. Använd naturliga produkter, grädde, crème fraishe, keso, majonäs, turkisk eller grekisk yoghurt, och ägg, massor av ägg. Som snacks har vi alltid hemma: dessertostar, serranoskinka, oliver, svamp, nötter. Mörk choklad kan du unna dig ibland, minst 70 % kakao. Ett glas vin då och då! Jamen ni hör, allt är gott! Värsta lyxen.

Vad låter man bli?
Släng ut alla lättprodukter och allt som är sötat, släng ut margarin, köp istället natruella, naturliga alternativ. Låt bli allt bröd, pasta, ja, mjöl över huvudtaget. Socker, så klart, dvs avstå alla desserter och bullar och godis. (Men du får ju äta ost och vin! Mycket bättre!) Låt bli ris, majs, potatis och rotfrukter, som ju i princip ÄR stärkelse. Frukt innehåller dessvärre mycket fruktos, fruktsocker, spara det till lite gojibär i müslin, eller färska bär med grädde som dessert, bär som har så mycket annat nyttigt. Juice går alltså också bort. Och du sorry, öl går bort. Öl är som att dricka limpa, för att citera... någon.

Gårdagens middag: zucchinispagetti med köttfärssås, parmesan, tomater.
Inget hokus pokus!
Fuskar man hela tiden är det ju inte mycket mening. Så låt bli och låt effekterna komma! Du kommer efter ett tag känna att det är verkligen ingen uppoffring!

När det gäller begreppet LCHF, så väcker det så många missförstånd. Och som sagt, de stora holistiskt inriktade hälsoledarna, har förespråkat low carb food så mycket längre än begreppet ens funnits, så det är inget nytt. Det är hälsa.

Inga låtar, bara länkar idag:

Andreas Eenfeldt - Läkare  Skrivit boken Matrevolutionen, driver bloggen Kostdoktorn.
Sanna Ehdin - Dr i Immunolog, författare, hälsoinspiratör, holistiskt helhetsgrepp om hälsa.
Monique Forslund - Kostrådgivare, montessoripedagog, tränare, har skrivit boken LCHF för hela familjen och driver bloggen Lifezone.
Nisse Simonson - Läkare, läs hans artiklar, handlar inte i huvudsak om LCHF, han förklarar det inflammatoriska sambandet, vikten av att hålla jämt blodsocker och D-vitaminets roll för hälsan, hur sockret triggar samma belöningssystem i hjärnan som amfetamin, bl.a.
Jonas Bergqvist - Kostrådgivare, sjukgymnast och träningsexpert, har skrivit boken LCHF & Träning - är du intresserad av träning och bättre träningsresultat, läs den här boken!
Jonas Colting - Kör Ironman på LCHF, I say no more :-)
Björn Ferry - läs boken Ferry Food, om Björns kostomläggning inför OS, om du är intresserad av att få bättre träningsresultat!

Poppade det upp en massa frågor nu? Ställ dem i kommentarsfältet, så kan vi hjälpas åt att bena ut alla funderingar.

Själv har jag bokat "Den stora hälsoundersökningen" senare den här månaden. DET blir spännande!

Ps. Tredje dagen på utmaningen. Inget gnäll! Kram och massa kärlek! Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar