torsdag 25 oktober 2012

You can do it!

Två tredjedelar av alla svenskar svarar i Företagarnas undersökning att de har drömt om att starta företag, 66 % alltså. Bara 4 % gör det. Författaren Denise Rudberg säger att i princip ALLA hon hamnar bredvid på en middag säger att de också har funderat på att skriva en bok. Jamen, GÖR det då!


Idag var det dags för inspiration. Igen. På Rival. Igen. Bästa lokalen! Dreamers and Doers hette konceptet och den som kom med en dröm om att starta företag kan inte ha fått en bättre spark i rumpan, en bättre "ingenting-är-omöjligt-känsla", eller bättre boost för att hoppa utan fallskärm. Men just själva hoppet, det måste man ju trots allt göra själv.

Arrangören 4good, ett nätverk med 16.000 kvinnor, som sprider lite mer solsken i livet! Vilken genialisk ambition! 

Denise Rudberg, rutinerad författare idag, bjöd ödmjukt och personligt
på sin jobbiga uppväxt, bland annat på Lidingö. På hur många var
skeptiska till hennes dröm om att skriva. På historier om mäns härskartekniker.
Åhhh, ni vet, det är en av FÅ saker jag triggar på.
Summan av detta är att det finns många, mindre positiva saker,
som VERKLIGEN fungerar som drivkraft. Rätt hanterat kan det leda
till stor framgång.
Yey Denise!
Hennes korta slutsats var KÖR!
Lev fullt ut, älska fullt ut, när någon tvivlar på dig, bara KÖR!
Men hitta också någon som tror på dig, där du kan tanka och boosta.

Känner igen mig en hel del och vi fick en trevlig pratstund i pausen.
Jag är numera ägare av hennes två senaste deckare, signerade.
Den ena har jag läst, men inte den senaste, så nu blir det mer läsa av!

Vågar du berätta om din dröm, eller om vad som inspirerar dig,
så kan du få den första boken!
Sen var det dag för Marina Hansson, en av tre delägare, som startade
Åre Chokladfabrik för 22 år sedan. För att slippa leva i ovisshet om
säsongjobb, slippa pendla till Stockholm för sommarjobb,
kunna bilda familj och fortsätta åka skidor!
Idag omsätter de 33 MSEK och ser till att många fler Årebor
har fasta åretruntjobb. Yey!
Marina berättade med värme om hur man hanterar kompanjonskap
genom livets alla faser och vi förstår att de fortfarande
njuter av att pumpa puder! Like a lot.
Företag + Livspussel + Skidåkning = SANT

Renée Voltaire undrade hur hon tänkte när hon satte sitt eget namn som
varumärke. Kanske just därför är hon nog den mest kända i sammanhanget.
Inte alltid en fördel dock.
Renée, som ser till att vi numera har moderna, hälsosamma råvaror
tillgängliga i nästan varje butik i hela Sverige.
Renée bjöd med värme även på sitt recept på balans i livet:
Ta massor av semester, jobba var du vill i världen,
ha inte dåligt samvete, du har slitit hårt för att komma dit du är och
DU bestämmer. (Gillar henne skarpt känner jag.)
På riktigt. Vi skulle nog ha väldigt kul ihop.
Här kommer hennes sammanfattning (som lika gärna kunde varit min)
Lev som du lär.
Tänk med hjärtat.
Älska dina anställda.
Lyssna på dina kunder.
Leverera kvalitet.
Yoga
Älska det du gör, det SKA vara roligt att gå till jobbet!

Renée, så fort jag inte orkar baka fler fröbröd ska jag köpa dina, trots priset,
jag hajjar varför de kostar som de gör! Värda varenda krona!

Kristina Lidhe, Lexingtons grundare och VD, tar upp det jag ofta pratar om
med just kvinnliga entreprenörkollegor. Tänk större!
Kvinnor har av någon anledning svårare att ta risker. Svårare att se
sig själva prestera stordåd. Starta ett litet företag ja, men ett stort?
Nej, jag är nöjd så här, i min lilla butik. Och visst det kan vara lagom och
perfekt. Men många skulle kunna skala upp sina affärsidéer, söka nya marknader,
skapa franchisingkoncept, starta fler butiker, eller vad det nu rör sig om.
Jag håller med. Tänk stort!
Behöver jag säga att Lexington finns i hela världen? Way to go girl!
Jacqueline Kothbauer, Mediababe, lärde oss hur vi ska använda
Facebook, Twitter, Linkedin och våra bloggar.
Att bygga varumärke, både företagets och sitt eget.
Var personlig. Att vara tillknäppt privat och ha FB-konton som Fort Knox är
väldigt omodernt och VAD är de som har det rädda för? Egentligen?
Folk vill ju ha mer äkthet. (Nakenmiddag, you know.)
Men vi vill också ha äkta, personliga företag och företagare! So get online.
Givetvis är jag ytterligare en bok rikare, som jag snabbt ska läsa och
efter denna dagen, några FB-kompisar rikare.
Per Lange lockade till sig mest skratt. Men var kanske även den
som gick mest på djupet.
Vet ni vad vi är allra räddast för? Jo, högst upp på listan:
1) Att tala inför publik
2) ?    3) ?
4) Döden
Det säger rätt mycket. Jag sällar mig inte till majoriteten.
Eftersom jag älskar att prata inför publik.
Per guidade oss genom en resa att släppa kontrollen, vara närvarande,
på allvar, och påminde om att när vi har kontakt med kärnan,
DÅ är allt möjligt. Det är då vi får flow. Det är ju där vi vill vara, eller hur?
Den enda talaren jag inte lyckades fånga på bild in action var Jennie Liljefors.
Det berodde på att jag var ganska tagen av hennes berättelse och fick torka
mina tårar flera gånger.
Drömmen om ett annat liv i Italien. Drömmen om en yogastudio.
Drömmannen. Drömfamiljen. Drömlivet. Motgångar. Kriser. Kärlek. Yoga.
Det vällde över oss och även över Jennie själv. Väldigt äkta, väldigt nära kärnan.
Och våra energier drogs till varandra över ett glas cava efter den här galet fullspäckade dagen.
Min barndomskompis och delägare i 4good, Marie Thorslund, intervjuar
Douglas Roos, kanske mest känd i de här kretsarna från TV-programmet Örnnästet.
Grundare av Ladbrokes, investerare, jurist och träningfreak som
sprungit ett otal Marthon och genomfört en Ironman.
I like a lot!
Från en Ironman till en annan. På måndag är det Jonas Colting som gäller. Lite mer av en ensamvarg får jag för mig. Fokus är bara förnamnet. LCHF, hårdträning, antijante och lite provokation. Ingenting är omöjligt. Looking forward.

Just nu känner jag mig bara boostad, bekräftad och behaglig. Och jag hoppas att det är många Dreamers som nu känner att de också kan ta steget fullt ut och bli Doers. För hoppa, det måste man göra själv.

Tack till 4good, som sytt ihop ett toppevent! Nyfiken? Mer info här.

Ytterligare en man, för vem ingenting är omöjligt, är ju James Bond, och idag hade den senaste filmen, Skyfall, Sverigepremiär. Så vad passar väl bättre än ledmotivet till Skyfall, med ingen mindre än Adele, som dagens låt?

Let The Sky Fall – Skyfall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar