tisdag 18 november 2008

Äntligen!

Så var man äntligen under ytan! Idag har jag gjort två härliga långa dyk. Det första på 25,5 meter i 53 minuter. Ett litet missöde bara, vi navigerade lite tokigt och hamnade helt fel... låg på ytan i 20 min innan en trevlig fiskebåt undrade om vi inte ville ha lift - ingen hade saknat oss på dykbåten... så det var tur att vi mådde så bra som vi gjorde där på ytan. Det var 30 grader i vattnet, så det gick ingen vidare nöd på oss, mer än att det kändes lite ensamt att ligga och guppa ute på havet och inte vara saknad. För första gången fick jag använda visselpipan, men det var först två båtar som inte hörde oss. Nyttig övning blev det i alla fall. Efter god mat och en liter vätskersättning var det dags igen och då fick vi ett jättefint dyk på 20 meter i 55 minuter, vi såg ett stim lejonfiskar, gifiga skorpionfiskar, muräna, svartvit bandorm (7 gånger giftigare än kobra, men inte aggressiv), många många boxfish, trumpetfisk och smått & gott som clownfisk, papegojfisk m.m. Klarade mig från den arga triggerfishen som attakerade Peter häromdagen, han gav sig på ett annat gäng fick jag höra väl tillbaka på båten. Vi avslutade dyket med att simma in i en stor grotta som var sammanbunden med ytterligare en grotta så vi tog oss ut på ett annat ställe, det är en mäktig upplevelse att titta ut mot ingångshålet när man är inne i grottan, det blir en fjärde dimension att se ljuset komma in och grottväggarna rama in havet under ytan. Coolt!
Till råga på allt fick jag dyka med Albert från Barcelona så jag har till min stora lycka fått prata spanska hela dagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar