torsdag 20 december 2012

Munken som visar vägen

Hemma i Sverige rullar allt i fasta banor. Logistiken och TODO-listorna är i centrum. En förlagd kalender är en smärre katastrof. VAD stod på agendan idag? Fotfästet lättar medan jag febrilt letar i alla väskor och under soffkuddarna efter kalendern. Tid för reflektion i vardagen står inte på TODO-listan. Jag hittar ändå glimtar. På yogamattan, en helg på landet, en nakenmiddag. Fast det är här, hemma i Thailand, som de stora resorna görs. De inre. Att skala av och våga öppna, dörr efter dörr.

Nu har jag precis läst klart "De hemliga breven från Munken som sålde sin Ferrari" av Robin Sharma. Precis vad jag behövde för att göra en halvhalt och bli påmind. Påmind om vägen. Vad det är som är viktigt.

Man måste våga fråga sig själv vad man vill innerst inne. Vad man längtar efter. Vad hjärtat längtar efter. Inte bara undvika det man inte vill i livet. Utan verkligen hitta det man vill. Själv. Det som är viktigt. För dig. Inte i din roll. Det handlar inte bara om sina innersta drömmar, utan om att känna att man lever ett genuint liv, ett autentiskt liv (Munkens första brev). Om att känna att man lever ett meningsfullt liv och bidrar och gör avtryck. Sträva efter något som är större än du själv (Munkens nionde brev). Och meningen med livet - Att älska (Munkens åttonde brev). Hjärtat är visare än huvudet. Lita på det. Följ det.

Ibland kanske en tomhetskänsla infinner sig. Man kan inte sätta fingret på vad det är, men det känns inte helt bra. Då tror jag att det kan vara någon pusselbit som saknas. Något av de här breven. Robin Sharma har haft stor impact på mitt liv. En av årets höjdpunkter var helt klart att höra honom föreläsa i höstas. Han är min guru. Han är genuin, och verklighetsförankrad, hans råd handlar både om livet och arbetslivet, om hur man integrerar framgång i och balans mellan dessa båda. Arbetslivet är en stor del av livet. Man måste älska det man gör (Munkens femte brev).

Idag har vi inga planer. Ingen kalender. Ingen agenda. Och det är livets enklaste glädjeämnen som är livets största lycka (Munkens sjunde brev). Som att spela spel med barnen, till exempel. Utan att titta på klockan.

Så här kommer ett sent julklappstips.
Munken som sålde sin Ferrari.
Har du inte läst den, så har du något att se fram emot.
Ge den till dig själv och till dem som betyder mycket för dig.
Låt den spännande resan börja!

Fortsättningen, både en fantastisk reseskildring och en bra påminnelse om vad som är viktigt i livet. Det var perfekt att sluka den på ett par dagar, nu vet jag vilka pusselbitar jag ska foka på. Det finns hopp om att hitta tillbaka till det inre lugnet. Min späckade kalender lämnar jag därhän.
För ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar