lördag 29 december 2012

Män som hatar kvinnor

Män som hatar kvinnor. Blev ju Stieg Larssons bästsäljare. Och det ligger något väldigt fascinerande i det där. Män som hatar kvinnor. Finns de? Och liksom varför gör de det? Vi behöver inte gå så djupt som till hat. Men män som inte respekterar kvinnor. Generellt. Och som visar det med hela sitt väsen. I sitt kroppsspråk. Med härskartekniker. Att kvinnan är en lägre stående varelse. Det. Är. Så. Provocerande. Och i min bok hamnar de inte ens i eftertexten. De är luft för mig. Men ett kort kort tag. När de gör detta mot mig blir jag så klart ändå påverkad. Ofta är det män som inte har en blekaste aning om vem jag är. Det bevisar bara att det inte alls har med MIG att göra. JAG irriterar dem inte. Kvinnor gör det. Oavsett. För de vet ingenting om mig när de väljer att inte titta på mig när man hälsar, väljer att enbart tilltala männen i sällskapet och inte mig, är mycket mer skeptiska till att jag skulle ha någon slags kompetens eller erfarenhet, låtsas inte höra när man pratar. Eftersom jag är, just det, kvinna. Det gör det förvisso lätt för mig att inte ta det personligt, men det är SÅ intressant och en av de svåraste sakerna att förstå. Jag kan inte förstå. Förklara för mig! Någon?

Och I'm sorry, men det finns länder där frekvensen av dessa män är högre än i andra. Ganska tydligt faktiskt. Några europeiska länder ligger ganska högt upp på listan, måste jag dessvärre meddela. Och ja, jag är så glad att Sverige inte är ett av de länderna. Även om vi har en bit kvar att vandra även i Sverige. Så är jag stolt över att representera ett land där jag ändå anser att män har kommit bra mycket längre i sin utveckling än i många andra länder. (Slå er inte för hårt för bröstet bara, de finns i Sverige också. Sorry.) För det är ju faktiskt bara männen som kan välja att se på kvinnor på samma sätt som män. Vi kan kvotera och vara bäst i klassen och allting. Men om män ändå väljer att se kvinnor som mindre stående varelser så spelar det ju ingen roll. Så är det.

Såna djupa frågor kan man filosofera runt på min nya yogakurs, Singha Yoga.
Everyone is welcome to join!
Tänk kärlek istället!

Mikael Rickfors – When A Man Loves A Woman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar