lördag 9 juni 2012

Svingar piskan mot härskartekniker

Funderat vidare på gårdagens incident och mina reaktioner. Förr i tiden kunde jag bli triggad av både det ena och det andra. Jag kunde vara vass som få. Det har jag i princip slutat med. Jag gör helt andra val nuförtiden när jag blir konfronterad. MEN, det finns saker som triggar mitt vassa jag rent instinktivt, och som sagt, respektlöshet är en sådan sak. De vanligaste tillfällena jag upplever respektlöshet nuförtiden är faktiskt då jag ser män med makt vara respektlösa och använda härskartekniker. Det finns inget som gör mig så arg. Och faktiskt förvånad. De sista som behöver använda härskartekniker är ju oftast de som använder det. De har all power att välja gott, att bli lyssnade till för sina argument, att lyfta andra, att leda, att föregå med gott exempel, att bli beundrade och respekterade. Men ändå väljer de att vara arroganta, att förlöjliga, förminska eller till och med osynliggöra någon person i sin omgivning. Det väcker förakt hos mig.
Icke-kommunikation, alltså att osynliggöra någon, är ju den "lättaste" härskartekniken, och kanske den mest effektiva. Den fegaste också skulle jag vilja säga. För det är ju hur lätt som helst, bara låtsas att en viss person inte finns, att den är luft, helt betydelselös. Känslan som infinner sig hos personen som blir osynliggjord är som en avgrund. Det försätter personen först i osäkerhet, sedan i maktlöshet och i värsta fall känner man sig värdelös. Ofta kan personen som utsätts vara i beroendeställning av den som utsätter en, eller i underläge, då blir känslan än värre. Alltså extremt effektivt. Och lätt. Och fegt. 
Jag önskar att alla som utsätts för någon form av härskarteknik vågade gå på magkänslan och svinga piskan så den viner. För man måste säga ifrån. Man måste våga ta risken. Gör man inte det hjälper man till att nedmontera sin egen självkänsla. I bästa fall hjälper man personen med härskarteknik att utvecklas. Om modet saknas, finns bara föraktet kvar. Och förvåningen. För mig är det så oerhört svårt att förstå att någon VILL uppfattas så och framför allt att man VILL behandla en annan människa så. Jag tröstar mig med att de måste må dåligt själva, annars skulle de aldrig välja att agera så. Låt oss stå upp mot dem. Have the guts folks!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar