onsdag 13 juni 2012

Say after me: I am free

Jag publicerade en bild på min Facebook-sida häromdagen. Alla klappade inte händerna. Jag gissar att det kanske var provocerande. Varför då? 


Men sanningen är den. Var och en är fri att jobba mot sin dröm. Att välja sitt liv. Att må bra. Vad vi vet, har vi bara ett liv och ibland vill man ändra riktning i sitt liv. Big time. Vänta då inte till pensionen. Ruva inte för länge på din innersta önskan. Då kan det vara för sent. Visst, det går inte av sig själv. Men det står alla fritt att göra sina val. Visst, det kräver uppoffringar, man kan inte både ha kakan och äta den. Men vilken kaka är viktigast? För dig. Ibland vill man dela drömmen med någon och i så fall gäller det ju att dela drömmen med någon som vill samma sak som en själv. Eller att man skapar drömmen tillsammans. Men allra först. Att våga uttala drömmen. Att riskera att den inte är delad.

Den personen som jag fick bilden ifrån har ett långt yrkesliv som rektor i England bakom sig. Slips, kostym, ordning och reda, karriär och en ganska inrutad vardag i konservativa England. Hans fru är lärare. Jag lärde känna honom för ett och ett halvt år sedan, när han kom till Thailand för att utbilda sig till Divemaster och sedan Dykinstruktör och för att kolla marknaden för en internationell semesterskola i Thailand. Det är en sådan fantastisk kraft och energi i att möta människor som är på väg att hoppa utan fallskärm. Som har bestämt sig, eller vill ha lite bekräftelse för att bli övertygade. Koh Lanta vimlar av sådana människor. Vilka spännande samtal det ger! Naket och rakt. I love it! Rektorn och hans fru läraren, hoppade utan fallskärm och flyttade till Thailand.



Jag tror man ska akta sig för att ge konkreta råd om hur människor ska göra i sina liv. Men jag tror att många skulle må bättre om fler valde att stötta sina vänner och familjemedlemmar i deras drömmar, istället för att vara ifrågasättande och skeptiska och visa på vad som kan gå fel. Kraften i att uppnå drömmen är så stark, att tror man och vill man tillräckligt mycket, så kommer den gå i uppfyllelse. Så nästa gång någon delar sin dröm med dig, bara bejaka! Fundera sedan på vad du längtar efter. I stort och smått. And go for it!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar