onsdag 20 juni 2012

Kan lycka köpas för pengar?

Varumärken, koncept och bra affärsidéer, är något som upptar mycket av min tankeverksamhet och det jag jobbat med en stor del av mitt yrkesliv. Genomtänkta koncept och varumärken är något som fascinerar mig och jag beundrar dem som lyckas och jag älskar att vara med och skapa vassa koncept och starka varumärken.

Den skeptiske: det är ju bara kommers det där, man vill bara tjäna pengar!

Well, världen vi lever i fungerar till stor del på att vi på något sätt tjänar pengar och sedan gör våra val på vart vi lägger pengarna. Marknadsekonomi alltså. Sen finns det ju en massa parametrar som gör att marknadsekonomin inte är helt i balans alla gånger, men det är en annan historia. Det finns ju också en massa fantastiska och ansvarsfulla privata företag som verkligen bidrar till en bättre värld och vill vara med och förändra världen både socialt och miljömässigt. Men det är också en annan historia.

Bra koncept och starka varumärken bygger dels på att det finns någon som brinner för en idé, en mission och vision av vad man vill skapa och sedan förmågan att lyckas paketera, kommunicera och leverera. I andra änden måste det ju finnas en målgrupp som efterfrågar det här, uppskattar det och tycker det är värt att lägga sina pengar där. Så långt är väl alla med.

Men RIKTIGT bra koncept är ändå ovanliga. För det är vansinnigt svårt att lyckas hela vägen. Att verkligen förverkliga sin bolags-dröm, att skapa tydlighet och avgränsning, att sticka ut, att styra och hålla i när man växer, att rekrytera rätt personal, att inte bli trött utan orka fortsätta utveckla, att leverera och göra sin målgrupp nöjd. Om och om igen. För det är först när varumärket håller sina löften om och om igen, som det blir starkt och som vi som konsumenter vågar bygga en god relation med varumärket.

Som konsument handlar det om att man vill identifiera sig. Vi tilltalas alla av olika saker på marknaden, utifrån de vi är, eller de vi skulle vilja vara. Det gäller ju allt från vad du har för kläder, till vilken bil du kör, vart och hur du bor, vad du äter för mat, vilket vin du väljer, vilka tjänster du konsumerar, vart du väljer att åka på semester till lågengagemang som tvättmedel, schampo och mjölk.

Den stora frågan: Kan lycka köpas för pengar?

Det för oss ju till en definition av ordet lycka. Och nej jag tror inte att det vi konsumerar är riktig lycka. Riktig lycka handlar om kärlek, inre ro, att hitta hem och känna sig till freds. Att vara bortom oro och våndor. Däremot tror jag att man kan känna sig glad och nöjd, snygg och tillfredsställd av viss konsumtion. Den stora frågan som man ska ställa sig, tycker jag, är om det är VIKTIGT, på allvar, med konsumtionen man trånar efter. Och oron bör infinna sig om det är jätteviktigt med en viss bil, eller ett par dyra, snygga jeans. Det är annat i livet som är viktigt. Men man kan ändå tycka att det är kul och förgyller ens vardag och skapar lite feelgood-känsla. Absolut. Jag brukar kalla det för materialistisk lycka. Snygga gummistövlar, goda viner, coola solglasögon, som man blir glad av.

Ni som har hört min standardföreläsning i att bygga starka varumärken känner till vikten av att identitet, profil och image stämmer överens och nycklarna för att nå det. Från konsumentsidan gäller ju samma sak för att det ska klicka. Jag måste känna igen min identitet i varumärket för att kärlek ska uppstå, jag känner att varumärket förstärker mig som person, genom att använda mig av det blir det en del av min profil, som ju blir min image, det som uppfattas av er andra.

Tänkte därmed bjuda på ett par av mina mest uppskattade koncept och varumärken:

All time high: Heron Island Resort 
För mig, det absolut mest fantastiska konceptet för en ultimat semester, en total match för min del. Allt jag uppskattar. För det första, det märks att någon har tänkt. På varje detalj. Och sedan, läget, läget och läget. På Stora Barriärrevet. Det blir liksom inte bättre. Bra val! Vattnet är kristallklart och artrikedomen oändlig. Ja, jag älskar intensiva storslagna naturupplevelser och att gå upp kl 6 på morgonen i soluppgången och se de 100 åriga-sköldpaddorna komma upp på stranden för att lägga ägg, är helt oslagbart. Att när man ligger på en helt egen del av den kritvita sagolika sanden, se ett stim (!) med 20-talet rockor, som ligger kvar till man hunnit få på sig fenor och mask. Det är ju sånt som bara händer i sagorna. För att inte tala om mantorna som kommer som på beställning på varje dyk, eller de 2 meter stora havsabborrarna som är näst intill tama. Men det vore ju bara en dykares paradis. Här finns mer. Den mest fantastiska restaurangen med skaldjursbuféer som man sällan skulle unna sig annars, dagsprogram med besök på marinbioligiska fakulteten som har hand om halva ön, hiking på revet för barnen, en sällskapsdel med pool, drinkar och backgammon, ett spa så genomtänkt att man flyter ovanpå. Men bäst av allt. Man blir positivt överraskad hela tiden, man kommer upp från sin lilla privata strand och känner sig lite sandig... och DÄR, mitt i ingenstans finns en dusch och rena tjocka badlakan. Att man sedan inte behöver släpa runt på sin plånbok, eller nycklar till sitt hus och att servicen är så där perfekt avvägd, väldigt uppmärksam men inte påträngande, de kan liksom läsa mina behov. Jag är helt såld.



Betydligt lägre engagemang, men ett fantastiskt coolt och stenhårt styrt koncept: Hollister
Klädmärket Hollister från Kalifornien med sina mycket speciella konceptbutiker. Ja, här pratar vi kommers, men också en upplevelse. Man nyttjar alla sinnen, som ingen gjort förut på samma sätt. Ingen skylt på utsidan, bara en snygg uppbyggd entré, man lockas in av hög musik och dofter som når långt utanför entrén. När man vågar sig in, möts man av de snyggaste 25-åringarna, handplockade direkt från surfers paradise, med de bredaste leendena. Var hittar de alla dessa ungdomar i Stockholm? Och hur går deras internutbildning till? Det undrar jag! Plötsligt befinner man sig i alla fall i Kalifornien. Mörka golv, snygga tapeter, mörklagt men med spotlights så man finner sin väg. Jag kan definitivt döda en halvtimme i en av fåtöljerna och drömma mig bort under kristallkronan och den amerikanska flaggan medan jag bläddrar i ett surfmagasin och andas in parfymen. Och givetvis katshing, har jag handlat för X-hundra kronor. Lätt som en plätt. För visst, jag känner mig både yngre och snyggare i de otroligt mjuka och tighta tröjorna och jeansen, yogashortsen och bikinitopparna. Och dessutom får jag ju en snabbvisit i Kalifornien på köpet. Funkar för mig. Men vad är det de säger när jag har betalat? Någon harang som hör konceptet till, men musiken är så hög och jag har aldrig greppat vad de säger. Fast leendena är breda! Hur som helst, väldigt imponerande att lyckas bygga ett sådant koncept world wide sedan 2007. Redan 2008 var de tvåa på listan av högst rankade varumärken av ungdomar i USA. Coolt!




Jag kan inte prata varumärken utan att hylla min läromästare, som förvisso har förfallit lite senaste decenniet, Mc Donald's. Där lärde jag mig basen. Kärnvärden, manualstyrning, rekrytering, kampanjer kontra konstanten. Styrning, styrning, åter styrning och utveckling, ledarskap och vikten av att leverera. Att fokusera på sin målgrupp - barnfamiljerna. Att vända missnöjda kunder till nöjda. MÅNGA är vi som har Mc Donald's att tacka för vår tidiga karriär, ledarskapsutbildning och förståelse för hur man bygger ett koncept. ALLT finns i manualen! Helt fantastiskt.



Jag vill slutligen klämma in ett av mina favorit-feelgood-koncept Yogayama i Stockholm. Ingen kedja, och de gör nog inga pengar direkt, men vilken totalupplevelse de levererar, sprunget ur ett brinnande engagemang att ge oss en oas för retreat mitt i stan. Du behöver inte ha med dig någonting när du kommer dit. Du kan hyra allt från kläder till handduk och de har ett unikt brett och fullspäckat utbud av genuina yogaklasser i den vackraste och mest njutbara miljö du kan föreställa dig. På gränsen till lyx, men ändå genuint. Trägolven är uppvärmda, du kan förse dig med te i loungen, det doftar ljuvligt av lavendel och magnolia, vattenfallen porlar på väg till omklädningsrummen. I duschen och omklädningsrummet finns ALLT du behöver, från lyxigaste schampot och hårkuren, till hårborste och deo. DET är genomtänkt och DET är vardagslyx. Missa inte denna oas!



Eftersom jag själv bygger ett varumärke som touchar yogaverksamhet och tidigare har ägt yogastudio, så VET jag hur svårt det är. Med hjälp av alla mina varumärkeserfarenheter och massor av år i gymnastikvärlden försöker jag ju dessutom bygga ett eget koncept i form av Lidingö Gymnastikskola,  med manualer och styrning, rekrytering och internutbildningar, att vara tydlig i varumärkeslöftena och leverera kvalitet och det kunderna förväntar sig. Om och om igen. Så att varumärket blir starkt och uppskattat. Det är en utmaning. Och jag älskar ju utmaningar. Dessutom brinner jag för min idé om att barn ska få de allra bästa motoriska kurserna som går att uppbringa med välutbildade ledare i små grupper där alla blir sedda, och växer och utvecklas både motoriskt och får en boost på självkänslan. Där våra kunder, föräldrarna, har valmöjligheter utifrån sina behov och där de slipper oket "att hjälpa till" som många våndas och drar sig för. Jag älskar idén mer och mer för varje år som går.



Jag blir lite upprymd och måste få med några bubblare:
Toyota - som ALLTID funkar, jag har aldrig behövt oroa mig, jag är helt ointresserad av vad som finns under motorhuven. Teknikdyslektiker. Men med Toyota kan jag känna mig lugn. Lite bensin drar de också och nu med glastak och 6 växlar. Tackar!
Desigual - spanskt klädmärke, finns även i Sverige, ordleken betyder "inte lika", det tar fram mitt spanska jag och gick en gång mot strömmen. Nu är det så poppis att man får leta efter guldkornen som sticker ut. Vissa butiker får en att känna att man är på tivoli.
Rituals - de ljuvligaste spa-produkterna, återigen genuin kunskap och ett brinnande engagemang bakom produkterna som förflyttar oss till den lyxigaste känslan. Hemma i duschen. Förhållandevis prisvärt för känslan som levereras. Och jäklar i havet vad len man blir! I like.
Oberoi - det må vara lätt att leverera lyx när det kostar, men jag vill hävda nej. Oberoi är en hotellkedja ursprungligen i Indien, men nu även på andra ställen. Och ja, det är i segmentet lyx. Då är det också lätt att förfalla till vräkighet, arrogans och att få en stor del av gästerna att känna sig obekväma. Men här har någon tänkt igen. Varje detalj är ödmjuk och omtänksam. Ingen dricks ska lämnas, förrän frivilligt vid utcheckning. Min minsta önskan uppfylls och det verkar inte finnas något som de inte kan leverera.
IKEA - ja, det vore förmätet att prata starka varumärken och konceptstyrning utan att hylla Kamprads bedrift. Förklaring vore överflödig. Tack för alla billiga, trendfollowers till möbler och tack för alla food stores utomlands där vi kan bunkra och känna vår svenska identitet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar