lördag 16 mars 2013

With love from Singapore

Visumresa. Det är sånt man måste göra när man bor i Thailand. Dvs lämna landet för att kicka igång sin adra del av visumet, när man stannar länge. En av de bästa bitarna med att bo här tycker jag. Vi bor väldigt nära navet till hela Asien. Både Singapore och Kuala Lumpur är en timme bort och därifrån går det lågprisflyg till hela Asien och Oceanien. Snacka om godispåse! Det svåraste är att välja vart man ska åka. Efter mycket dividerande och planerande föll valet på Western Australia, en del av Australien som vi, och många andra, missat. Det är ju sällan förstahandsvalet när man åker till Australien, och det är inte alltid man kommer till andra sidan fler än en gång.

Men annars räcker det bra med Singapore. I love the concept of that country! Vi har dock gjort Singapore så många gånger, och jag får alltid ett sug i magen och vill flytta dit, men nu så blev det bara en mellanlandning i varje riktning.

För övrigt så la jag min älskade vita mobil på toalettens lilla avlastningshylla på Changi Airport strax före boarding på väg hem. Då gick luften lite ur mig. I den hade jag bland annat 2000 foton, några hundra från resan, anteckningar och funderingar och mycket mycket annat. Så det är väl en av anledningarna till att jag inte har bloggat på så länge.

Australien tar vi i nästa blogg.


Vi checkar in på Hard Rock Hotel på Sentosa. Vi har aldrig bott på Sentosa förut, men har man ett dygn med barn i Singapore och redan har gjort alla "måsten", så funkar detta utmärkt.

I hissen.

Vi blir positivt överraskade av vår svit. Tackar!

Jimi Hendrix sviten.

Efter tre månader med något taskigt tryck i duschen och inget badkar, särskilt inte ett där man kan kolla på TV samtidigt, så lyxar vi först i badrummet. Eller jo, jag omformulerar, vi har visst badkar i ett av våra badrum på Lanta, men det är liksom mer som en installation, då trycket på vattnet inte på något sätt skulle kunna fylla ett badkar på mindre än ett par timmar, vilket skulle göra att det ändå inte skulle gå att bada i varmvatten. Ja, så i praktiken har vi inget badkar. Det använder vi för att spola av dykurtustning i.

Och har man ett rockigt matsalsbord och zebra-stolar, så måste man ju ta upp Hard Rock-burgare från room service.
Äntligen gott vin! Och NEJ, jag och P äter inte burgare utan ceasarsallad. Min med rökt lax. Lyxen känns fullkomlig och komprimerad, som ett litet energipiller. Lite materialistisk lycka kan ibland vara jätteskönt, även om det inte är meningen med livet, så klart.
 
Barnen spanar ut, vad är det för stort poolområde där nere?
 
Nästa morgon visar det sig, det är delfinträningspoolerna! Och vi får oss en inblick bakom kulisserna före frukost.
 

Vi önskar att vi hade haft några fler dagar i Singapore. Det finns precis hur mycket som helst att göra, och göra om.
Food markets, Bolleywood Veggies, Riders Club, Raffels, Botanic Gardens, Singapore Zoo, Universal Studios, Cirque du Soleil, Underwater World, simma med delfiner, dricka drinkar på Marina Bay Sands takbar, shoppa i Little India eller på Orchid Rd. Jamen fasan, det är lätt att må bra här. Matchar mina behov fint. Aaaggghhh, bäst att dra vidare.

Lilla D är liksom nöjd med en iPad i handen, oavsett var hon befinner sig. Suck.

Suck sa Bill. Suck sa Bull.

Jag nyttjar faciliteterna genom att simma 700 meter. Helt ensam i den gigantiska simsektionen.

Barnen föredrar den konstgjorda sandstranden. Väldigt typiskt Singapore.

Vi vill inte åka vidare, men nu var det ju Australien vi skulle till.
Så det är bara att säga hej då till Singapore för den här gången och slänga in ryggsäckarna i en taxi. Mot Changi.
 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar