fredag 29 mars 2013

Längtan vs saknad

Ibland längtar man hem. Eller bort. Eller någon annanstans. På att något ska ta slut. Eller på att något ska börja. När man enbart borde vara tacksam.

Sen funderar jag på att göra skillnad på längtan och saknad. Är det inte så att längtan ändå är fylld med förväntan, pirr, hoppfullhet och energi, medan saknad till stor del består av sorg, ett hål i hjärtat och något vi måste lära oss att leva med? Utan hopp. Lite så tror jag.

När jag låtit känslan ta plats, blir nästa steg att försöka sätta fingret på vad det är. Längtan eller saknad? Efter vad? Det är någon pusslebit som inte är på plats helt enkelt. En del av min själ som söker. Det känns ändå ok. Jag tror att någon har givit mig en utmaning. Det skapar någonstans lite förväntan inför framtiden. Något kommer växa ur sökandet. Någon gång.

Rent konkret längtar jag kanske lika mycket bort från Lanta, som jag saknar något annat. Hem däremot är ett annat begrepp. Hem är en plats i mitt hjärta. Hem är när allt känns rätt i själen och lugnet lägger sig. Då är man hemma. Det är inte en geografisk plats. Och just nu är jag ute och reser. Fast aj, vad jag LÄNGTAR efter er i Sverige!

Våra snart totala ett och ett halvt år på Koh Lanta har varit fantastiska. Utvecklande. Insiktsgivande. Men nu är pendeln i botten. Jag kan inte vrida mig flera varv på yogamattan. Ge mig en intellektuell utmaning av rang. Ge mig puls och visioner. Ge mig storstad och kultur. Ge mig glitter och glamour. Och låt kärleken från omvärlden skölja över mig. Ge mig flow, fart och passion!

Jag gräver ett stor hål i sanden och däri kan vi lägga allt skav. Alla negativa tankar. Alla hårda ord. Jag vill inte ha dem. All avund och missunsamhet. All skepsism, sarkasm och sensationer. Dra av dig ytan och låt den falla ner i hålet. Stå naken inför morgondagen. Sen kommer tidvattnet. Först med det förlåtande lugna skvalpet. Sen med de brutala, brusande vågorna som bär med sig ny sand. Som fyller hålet.

Vem fan har ALLTID flow? Och under tiden. Så njuter jag av dagen. Som den kommer.
Bejaka varje ögonblick. Grip tag i varje möjlighet. Fyll dagarna med JA!
Eller som Paul sa: På min gravsten ska det stå "Jag har levat!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar