fredag 21 september 2012

Lev ditt bästa liv

Munken som sålde sin Ferrari. Räck upp en hand om du har hört talas om honom. Jaha, nu räckte 80 % upp handen. Har du läst den? (Det är en bok alltså.) Där blev hälften kvar. Över 3 miljoner ex har i alla fall sålts. (Coolt!) Och har du inte läst den än, så har du något att se fram emot.

För mig var boken en bra pusselbit i min egen inre resa. Jag fick bekräftelse, verktyg och struktur på många av mina tankar. Den hjälpte mig att sätta några nya mål och den har inneburit en aldrig sinande källa av samtalsämnen med andra som också läst den. Intressanta, givande och utvecklande samtal.

Robin Sharma. Så heter han som skrivit boken. En kanadensisk indier som är advokat i botten. Men som sedan hittade en helt annan livsuppgift. Att inspirera människor i hela världen att leva sitt bästa liv. Till skillnad från t.ex. Deepak Chopra, som mest är allmänt andlig, om vi ska kategorisera gurusarna, så är Sharma den moderna business- och ledarskapsgurun. Där det handlar om att designa sitt bästa liv på alla plan, dvs både personligt och professionellt. Och det är ju det där som många har svårt med. Att hitta en bra balans, att vara 100 % i familjen, 100 % professionell och 100 % sig själv. 100 % passionerad. All in på alla plan och känna sig exceptionell och till freds. Vem vill inte det? Ja minsann, nu var det plötsligt alla händer i luften!

Robin Sharma trollbinder drygt 600 personer på Rival i Stockholm.
Businesskvinnan i mig räknar ut att han omsätter ca 2 MSEK idag.
Good for you! Alla känner nog att det var värt vartenda öre. Win win!
Utan tvekan fem gurutofsar!
Jag har jobbat på min inre resa ett bra tag nu. Hållit i taktpinnen och svingat med livets trollspö. Men jag är ju inte bara mamma, entreprenör, varumärkesstrateg och yogi, jag är språkvetare också och DÄR kom jag osökt in på parallellen mellan att lära sig språk och sin inre resa. Jag pratar förutom engelska, flytande spanska eftersom jag har bott och jobbat i Spaninen och studerat spanska på universitetet, jag har också studerat franska, tyska och italienska och behärskar dessa hyfsat. Jag har haft tid och möjlighet att reflektera över inlärningens trappa. I språk är det så tydligt. Man tycker att man har blivit ganska bra. Man kan prata och klarar sig och förstår (nästan allt, upplever man). Men just som man börjar bli lite kaxig och känner sig asbra, så kommer det över en. Jag. Har. Så. Långt. Kvar. Och så sköljer ödmjukheten över en. Tills man når nästa nivå. Man förstår allt på TV inkl ironi, man kan obehindrat ringa och prata affärssamtal i telefon och har inget problem att hålla ett föredrag. You're on top of it! BANG! Jag. Fattar. Ingenting.

Samma sak är det alltså med den inre resan. Det är som trappsteg. Först tycker man att det där livet man egentligen skulle vilja ha är helt ouppnåeligt. Man börjar läsa in sig på vad man behöver göra, sätter upp mål, check på delmål, målar upp visioner stora som väggmålningar, missionerar passionerat, gör sin läxa. Tar ett par steg på vägen och tycker att DET här går ju jättebra! BANG! Man tar sig vatten över huvudet och tappar helt balansen och ifrågastätter sig själv och sin förmåga. Men sen ser man att det där var en lärdom i risktagande. Sätter nya mål och plötsligt är man på nästa trappsteg. Och så håller det på. Precis när man tycker att livet är på rätt väg, så släpper någon där uppe ner en utmaning. En prövning. Både personligt och professionellt.

Jag tror på att se svårigheterna just så. Någon vill ge mig en prövning. Ibland känns det som sitt livs prövning. Men om väggmålningen var tillräckligt stor och sann, så kommer jag tillbaka till den. Tacksam för det jag lärt mig. Jag kanske får måla om den lite, göra den lite större och i starkare färger. "If people are not laughing at your vision. It's not big enough!" (Sharma)

Så några steg att börja med (förutom att läsa Munken som sålde sin Ferrari) enligt Sharma. Han uttrycker det ungefär så här: Att leva ett exceptionellt liv, att leva sin fulla potential och uppnå sin vision är enkelt. Det är inte lätt. Men enkelt.

  • Fokusera på de få saker som är viktigt i livet, både personligt och professionellt. Skala bort allt annat. 
  • Fokusera på vad DU vill uppnå. Skit i vad alla andra strävar efter eller tycker. Sätt ditt mål.
  • Var inte ett offer. Var en ledare. (Offer känns igen på att de gnäller, hittar ursäkter och är rädda för förändring. Ledare ser sin del, inspirerar andra, skapar resultat och älskar förändring. VÄLJ vad du vill vara.)
  • Inhämta kunskap. Läs minst 30 minuter om dagen. Böcker, bloggar, gå på seminarier som utvecklar dig.
  • Ha förebilder och träffa dem. Boka in dem!
  • Träna varje dag och ät rätt. Det ger dig extra timmar på dygnet. Använd timmarna väl.
  • Utveckla dina styrkor istället för att fundera på dina svagheter.
  • Förändra världen på ett revolutionerande sätt. Brinn för det du gör.
  • Håll dina löften. Var sann mot dig själv. Att inte vara det är ett brott.
  • Ha roligt. Älska. Var passionerad. 

Det här är min anteckningsbok. Den är sprängfylld nu efter både Sanna och Robin.
Dagens fokus var just detta.
Vägen till framgång i arbetslivet OCH på det personliga planet.
Så nu har även den här boken landat i min hög på nattduksbordet.
Börjar bli fullt där nu... Älskar att läsa. Att utvecklas.


Jag var på Sharma-seminarium. P la sig istället för första gången under nålen
och gjorde sitt statement: Follow your dreams. På thai.
Om inte DET är att vara tydlig med sin vision, så vet jag inte.
Själv bär jag en munk (entreprenörernas beskyddare från Bangkok) runt min hals.
Som en ständig påminnelse.
Jag ÄLSKAR när folk och organisationer levererar proffsiga saker. Och det fick jag uppleva idag. (VARFÖR händer det så sällan?) När man vågar ta ut svängarna, när produktionen är tight, cool och proffsig. In i minsta detalj. När man lever sitt varumärke och är konsekvent. TACK för den upplevelsen! Bland annat spelade man bra musik, både före seminariet och i pausen, som långsamt accelererade i både volym och tempo. Bland annat den här passande låten. Som är en favvo!

Galt MacDermot;Tom Pierson – I Got Life

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar