fredag 28 september 2012

Från sorg till sniglar

Imorgon befinner vi oss i epicentrum. Eller precis i kanten. Vi bor ca 50 meter från starten på Lidingöloppets 30 km. Det stora loppet. Förra året var 43.230 löpare anmälda till loppen. Förvisso till alla distanser hela helgen. Men ni hajjar, med alla familjer, coacher etc. Det är MYCKET folk i krokarna. Och många Bajamajor. Och många som INTE använder Bajamajorna... Man kan kalla det folkfest, eller löparfest. Men efter min erfarenhet i veckan, måste jag nog luta åt att kalla det - vansinne. Neeeej, jag bara skojar. Fast varför är det så många som fasar? Som har ångest. Så många som pratar om att tänka att man blir jagad av en hund. Något man måste pressa sig igenom. Ett helvete att beta av. Jag är mycket tveksam. Jag tycker om att njuta. Springa lopp och bestiga toppar är inte min grej.

I'm sorry, men imorgon blir det INTE så här. Det blir LERA.
Själv har jag förutom min lilla löprunda igår tränat spinning, BodyPump och pilates den här veckan. Jag njöt varje sekund. Utom när jag sprang. Om jag kan slå mig fram och gå mot strömmen i folkhorden imorgon bitti ska jag ta mig till gymmet och köra spinning plus BodyPump!

En ny bok anlände i brevlådan idag. LCHF & Träning - Bättre träningsresultat av lågkolhydratkost av Jonas Bergqvist. 


Jag har redan hunnit skumma den och nu är det dags för detaljerna. Jag vill citera ett stycke i inledningen: "Att påstå att du kan uppnå riktigt bra resultat av fettrik kost och kolhydratsnål mat inom idrotten är ibland som att svära i kyrkan. Och du som inte tror på detta påstående kan se fram emot en enda lång svordom i denna bok. Ensidiga resonemang tillsammans med starka industriella intressen har byggt upp propagandan för kolhydrater som den viktigaste energikällan för träningsprestation." Det här är en detaljera handbok i LCHFs påverkan på olika träningformer, skillnader på kondition och styrka. Återhämtning, muskelbygge, förbränning, mjölksyra och hormoniell doping (alltså naturlig "doping"). Ett långt avsnitt om de inflammatoriska sambanden och att man just håller sig friskare med LCHF och därmed slipper träningsuppehåll. Så jag känner bara check, check, check, check. MEN boken säger också att när man tränar kondition på elitnivå kan man behöva mer kolhydrater. Fast då pratar vi inte Lidingöloppets pastatält, där i skrivande stund hundratals kilo pasta intas. Jag har själv lassat pasta där i MÅNGA år. Boken verkar väl underbyggd, ifrågasättande, detaljerad, konkret OCH har ett bra språk. Så nu vet jag vad jag kan sätta tänderna i om jag vaknar med ett ryck klockan tre.

Idag har jag ätit fisk- och skaldjurssoppa på Melanders Fisk på lunchen. I know, lyx. På tal om LCHF, så var det den ENDA rätten på menyn som inte innehöll potatis. Men soppan med aioli var fantastisk! Långlunch med P och snack om livets vägval, sorg vs. bitterhet, skillnaden på sorg vid bortgång och sorg över missade drömmar och andra vansinnigt intressanta livsaspekter. Jo, jag vet, och jag uppskattar, och känner mig privilegierad som kan ägna en långlunch åt att vända ut och in på begreppen som snurrar. 

Fransk middag. Sniglar, ostar och charketurier.
Cause I love it. Very LCHF and very easy.

Hittade det här underbara klippet idag. Sniglar för mig tillbaka till början av 90-talet när jag jobbade i franska Alperna, då jag lärde mig älska dem, sniglarna alltså, samtidigt som jag lyssnade på Lisa Ekdahl. Där har vi en tjej som är nära sina känslor och tillsammans med Winnerbäck blir det jävligt magiskt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar