torsdag 6 januari 2011

Köra eller inte köra - Tuk tuk

Idag har jag bara ägnat mig åt logistik känns det som. Älskade P skulle ut på dykbåten och drog kl 07.00. Jag skulle ta barnen till skolan. Utan tuk tuk. Jag vågar ju inte köra tuk tuk. Inte än i alla fall. Jag har begränsad erfarenhet av moped- och motorcykelkörning över huvudtaget och här är trafiken galen, den största risken i Thailand. Det är vänstertrafik, hål i vägarna, folk följer inga som helst regler och olyckorna duggar tätt. Jag är mycket tveksam till att sätta mina barn i tuk tuk och ge mig ut. Samtidigt känner jag mig lite begränsad av att inte kunna köra. Visste inte hur vi skulle komma till skoln i morse och gick i god tid ner mot huvudvägen för att se om någon tuk tuk-taxi var vaken. Vi hade tur. En granne kom körande med bilen, han frågade vart vi skulle och körde oss till skolan. Av en slump träffade jag på honom även när det var dags för hämtning och han körde till skolan, väntade medan jag hämtade barnen och körde oss hem. Gud så skönt! Nu är vi kompisar. Han heter Din och bor i ett litet klassiskt thaihus med sin fru, två hus ifrån oss, och sparar ihop pengar för att de ska kunna skaffa barn. Han pratade faktiskt hyfsad engelska, så det gick bra att prata lite med honom. Jag tycker det är en av de stora behållningarna att bekanta sig med lokalbefolkningen och de allra flesta är väldigt öppna och försöker berätta om sina liv. Många kommer från olika delar av Thailand hit till Koh Lanta i hopp om att kunna ta del av de turistintäkter som finns är. Men Din var från Koh Lanta och här gissar jag att skolorna är i alla fall lite mer medvetna om engelskans betydelse för att få ett bättre jobb, så kanske är det därför han pratade ganska bra engelska.

Men nu var det ju tuk tuk jag funderade på att köra eller inte. Men nej, jag är i alla fall inte redo än. Får knacka på hos Din om P är och dyker och bidra till deras familjekassa istället!

Kuriosa om den thiländska trafiken. Det dör ca 17.000 människor varje år i trafiken i Thailand. Enligt en källa är det i snitt en dödsolycka om dagen på Koh Lanta. Så man bör vara mycket mer orolig för trafiken än attackerande dödsmaneter om man åker hit!

1 kommentar:

  1. Tycker du ska hoppa över det där med att köra... låter livsfarligt! superroligt att följa er här på bloggen
    kram Pia

    SvaraRadera