lördag 8 januari 2011

Giftormar i vattnet


I Australien vadar de med giftormar pga översvämningarna. Här blir vi exalterade och klappar händerna när vi möter monsterstora giftormar under vattnet. Normala havsormar ser man ofta, de är runt en meter långa och svart- och vitrandiga. Men ormen jag mötte idag under dyket var minst tre gånger så stor och svart- och grårandig, hade aldrig sett något så stort tidigare. Den ingav respekt. Men inte desto mindre blir man ju exalterad och glatt upphetsad över att se något nytt och stort och spännande under vattnet. Jag simmade mot ormen, klappade händerna och pekade så mina dykgäster skulle få sig en riktig titt. Döm av min förvåning när jag vänder mig om och tittar på gästerna, som jag trodde skulle uppskatta fyndet... De ser mycket reserverade ut och håller sig på behörigt avstånd. Vi fick något att snacka om i alla fall! Vi var alla ganska ivriga att få ur regulatorn och ventilera vår upplevelse när vi kom på ytan. Stömt var det också, så under säkerhetsstoppet hade vi hunnit spolas iväg ganska långt, så det tog ett tag innan båten kom och plockade upp oss.

Hur som helst var vi dykguider lite oeniga över vad vi hade sett, det var ytterligare några guider som sett ormen under dyket och andra som sett den tidigare vid samma dykplats. Jag har i alla fall kollat upp monstret och det var en Banded Sea Snake, den andas luft och lever även delvis på land. Ett bett från den här bjässen innehåller 10 gånger mer gift än en skallerorm. Så man ska inte reta upp honom. Men ormar i vattnet biter inte om man låter dem vara. De enda kända dödsfallen lär ha hänt med ett antal fiskare isamband med att ormen fastnat i fiskarnas nät. Kan tydligen ha kvar bitreflexen även efter sin död... Hua!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar