tisdag 1 mars 2011

Får du chansen, åk till Bali!

Rubriken är mitt favoritcitat ur en av mina favoritfilmer. Men ungefär där har mitt intresse för Bali stannat. Och kanske just därför har jag inte haft Bali på agendan. Men nu, inspirerad av Eat Pray Love och Bob Hansson (bra kombo), så har Bali raskat på sig i min lista på Platser-jag-vill-besöka-innan-jag-dör (helst med god marinal, haha). Jag har insett att Bail är stort och har många sidor och det går utmärkt att välja bort Får-du-chansen-åk-till-Bali-Bali och hyra ett hus och uppleva Kultur-stad-mystik-dyk-meditations-Bali. Mmmm, låter som ett härligt bakgrundsprojekt att filosofera runt. Alla som varit på Bail uppmanas här med maila mig sina bästa Bali-upplevelser! Tycker det är svårt att surfa sig till bra genuin info, hittar bara snygga resorts och tillrättalagd kultur on display. Men jag vet att det finns ett annat Bali.

Läser du inte redan Bob Hansson, så prova. What a man, what a mind! Har du inte läst Eat Pray Love, så rekommenderar jag den. Har du läst den och avfärdar den som chicklit, så är det också en intressant reflektion, fråga dig vad som fick dig att göra det? Resan som skildras är gjord och upplevd av författaren, inte uppdiktad. Platserna, människorna finns, upplevelserna är äkta. För mig var det väldigt givande, inspirerande, bekräftande och en viss igenkänning. Däremot ska du inte se filmen och tro att du vet vad boken handlar om, för det som boken egentligen handlar om kommer inte fram i filmen (surprise - not). Den var däremot kul att se i efterhand för att se miljöskildringarna i bilder!
Passande symbolik :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar