onsdag 14 maj 2014

Who's to say what's impossible?

Vissa morgnar vaknar jag och känner att jag inte är hel och redo för dagen om jag inte har varit upp och ner. Andra dagar känner jag att jag missat en viktig pusselbit och kan inte lägga mig förrän jag stått på huvudet. Jag har ett behov, som talar tydligt till mig. Eftersom jag är gymnast i botten, har jag väl alltid gillat att stå på händer, men allteftersom jag klivit djupare in i yogans värld har jag förstått att det här med att vara upp och ner har betydligt större betydelse för våra liv än den adrenalinkick som utdelas per automatik varje gång du känner balansen och kontrollen upp och ner.



Och nu ska jag berätta varför det är så vansinnigt bra.

Nya perspektiv
Så klart, ser du världen på ett annat sätt upp och ner. MEN framförallt så utmanar du dig själv att gå utanför ditt invanda mönster och det öppnar upp att tänka fritt även på andra plan.

Självförtroende
När du övervinner dina tveksamheter. När du känner att du behärskar ett nytt moment (och du kan utvecklas i oändlighet) så stärker du ditt självförtroende.



Ödmjukhet
Under tiden vi övar våra upp-och-ner-ståenden inser vi vår litenhet, hur mycket vi har kvar att lära, hur många härliga utmaningar som ligger framför oss. Och förhoppningsvis lär vi oss att uppskatta resan. Utmaningarna är oändliga, så det finns inget slutmål. Det är att anta utmaningen som stimulerar oss.

Balans
Vi behöver balans i livet. På alla plan. Utan att tillåta oss att känna sorg, kommer vi inte heller ge oss hän i lyckan. Utan att erkänna våra svagheter, kommer vi inte heller stå starka. Genom att utmana och utveckla vår fysiska balans upp och ner, kommer vi känna oss än mer stabila, grundade och i kontroll på fötterna! I vardagen.

Styrka
Det viktigaste för att kunna hålla balansen upp och ner är bålstyrka, från sätet till axlarna, och allt däremellan! Otroligt bra träning och hjälper dig att identifiera vad du behöver träna mer på. Men det är också en himla kick när du plötsligt känner att din coreträning ger resultat. Plötsligt hittar du balansen, kontrollen. Det är som kvittot på din coreträning och kontrollen därav.

Energi
Det ökade blodflödet till hjärnan, vilket naturligtvis sker när du är upp och ner i en intensiv position som handstående, underarmsstående eller huvudstående, skapar både fysisk och mental energi. Så ett quick-fix när tröttheten slår till är att sparka upp på händer!

Avslappning
En lättare form av upp-och-ner är till exempel skulderstående eller att lägga upp fötterna mot en vägg. Det lugnar nervsystemet och du känner dig lugn och balanserad.



Glädje
Det går ju inte att komma ifrån. Det är galet kul att vara upp-och-ner och lyckohormonerna rusar. Och är du inte gymnast i botten och känner dig tveksam, så kan jag nästan utlova en ännu större glädje när du lyckas med dina första huvud- och handståenden. Att i vuxen ålder våga möta sin nyfikenhet och lära sig något nytt och utmanande ÄR roligt! Who's to say what's impossible?

Ibland säger man att det inte finns någon bättre föryngringsmedicin än att stå på huvudet. Kanske är det så. I alla fall känner man livet i sig!

So have a go! Get up side down!

Jack Johnson, Hawaii-killen, som vet hur man känner livet i sig har skrivit dagens passande låt. Lyssna!

Who's to say what's impossible?

Jack Johnson – Upside Down


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar